JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

« 1 2 3 4 5 6 7 ... 10 »
Mitt i producerar cirka 1 400 sidor i månaden till Stockholms alla delar.
 Foto: Bosse Johansson / Mitt i

Mitt i producerar cirka 1 400 sidor i månaden till Stockholms alla delar. Foto: Bosse Johansson / Mitt i

Tävlingen blev viktig när jag vann

Nyheter

Det fanns en tid då jag hade väldigt svårt för när branscher samlades för att hylla och prisa sig själva. Detta tills jag vann något själv, vill säga.

Nyheter
"Håll historien och vetenskapen vid liv", skriver Pelle Strindberg Jutehammar.
 Foto: Mitt i / Mostphotos

"Håll historien och vetenskapen vid liv", skriver Pelle Strindberg Jutehammar. Foto: Mitt i / Mostphotos

Tack Svante för att du ger oss vår historia

Krönika

Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden. Så skrev kåsören Red Top för några decennier sedan. Nu är både han och de gamla grekerna borta.

Krönika
LÄTTARE PÅ ARLANDA? Svenskar köade hela sommaren för att få flyga utomlands, och då gav folk inte upp.
 Foto: Mitt i / Daniel Holking / Byrd

LÄTTARE PÅ ARLANDA? Svenskar köade hela sommaren för att få flyga utomlands, och då gav folk inte upp. Foto: Mitt i / Daniel Holking / Byrd

Sen när har en lång kö stoppat oss?

Nyheter

Svenskar är kända för att kunna köa. Men i söndags verkar det stolta köandet har ersatts av allmän lathet.

Nyheter
GAS-TRAC. Kemdykaren Lars Neumann i tät gul gummidräkt med övertryck, assisteras under övning av kollegan Henrik Sandelin i lättare blågrön splashdräkt, ett plastöverdrag som skyddar ordinarie utrustning. Mätaren Sandelin har 
i handen är en Gas-trac, som mäter mängden explosiva gaser i luften.
 Foto: FOTO: SVEN-ÅKE HAGLUND​

GAS-TRAC. Kemdykaren Lars Neumann i tät gul gummidräkt med övertryck, assisteras under övning av kollegan Henrik Sandelin i lättare blågrön splashdräkt, ett plastöverdrag som skyddar ordinarie utrustning. Mätaren Sandelin har i handen är en Gas-trac, som mäter mängden explosiva gaser i luften. Foto: FOTO: SVEN-ÅKE HAGLUND​

Brandman i gult – dags att dra

Krönika

Sticker grävmaskinens larvband en decimeter utanför flaket under transport, ja, då krävs minst en följebil som varnar andra trafikanter. Men för en tankbil med explosiva gaser eller giftiga kemikalier krävs ingen följebil. Bara två små skyltar.

Krönika
GUL KEMDRÄKT. Stora bilden: Sifferkombinationen på gul/röda skylten skylt visar att tankbilen transporterar bensin. Den helröda skylten anger ”Mycket brand­farlig vätska”: 
Lilla bilden: Styrkechef Mathias Åsberg kollar att utrustningen sitter korrekt på kemdykare Lars Neumann.
 Foto: Sven-Åke Haglund

GUL KEMDRÄKT. Stora bilden: Sifferkombinationen på gul/röda skylten skylt visar att tankbilen transporterar bensin. Den helröda skylten anger ”Mycket brand­farlig vätska”: Lilla bilden: Styrkechef Mathias Åsberg kollar att utrustningen sitter korrekt på kemdykare Lars Neumann. Foto: Sven-Åke Haglund

Skylten skriker – håll dig undan

Krönika

Dygnet runt, timma efter timma, dundrar transporter lastade med farligt gods förbi Enköping och Bålsta. Det knepiga är att vare sig räddningstjänst, eller polis, informeras när de riktigt riskfyllda lasterna rullar på E18.

Krönika
INGEN URSÄKT. Magnus Lind vid polisen i Enköping/Håbo, och hans kollegor, har bråda dagar i sommartrafiken. Nykterhetskontroll är alltid en lika viktig del. Om mätaren visar 0,1 mg alkohol per liter utandningsluft, motsvarande 0,2 promille, väntar ett mer exakt prov, inga ursäkter godtas.
 Foto: Sven-Åke Haglund

INGEN URSÄKT. Magnus Lind vid polisen i Enköping/Håbo, och hans kollegor, har bråda dagar i sommartrafiken. Nykterhetskontroll är alltid en lika viktig del. Om mätaren visar 0,1 mg alkohol per liter utandningsluft, motsvarande 0,2 promille, väntar ett mer exakt prov, inga ursäkter godtas. Foto: Sven-Åke Haglund

Sanningens ögonblick hälsar på

Krönika

Sommartrafik på ingång. Höjd beredskap inte minst i lokalpolisområde Enköping-Håbo, välkänt i hela Sverige för sin trafikövervakning. Tips från polisinspektör Magnus Lind: Bestäm inte vilken tid du ska vara framme.

Krönika
STÅ UT. Undvik bron över Erikssund om du har bråttom till Arlanda. Grus i maskineriet är en uppenbar risk. Annars­ får vi som vanligt stå ut med sommarens väg­jobb. Både välkomna och ovälkomna. Och framför allt – var rädda om dem som jobbar på vägen!
 Foto: Sven-Åke Haglund

STÅ UT. Undvik bron över Erikssund om du har bråttom till Arlanda. Grus i maskineriet är en uppenbar risk. Annars­ får vi som vanligt stå ut med sommarens väg­jobb. Både välkomna och ovälkomna. Och framför allt – var rädda om dem som jobbar på vägen! Foto: Sven-Åke Haglund

Enklaste sättet att missa flyget

Krönika

Om du av någon anledning vill bomma semesterflyget från Arlanda får du ett säkert tips nedan. På E18 möter sommartrafiken ett annat tufft hinder: Nämligen bygget av knappt tre mil saknad motorväg, som kommer att pågå under tre år. Minst.

Krönika
SKÖNHETEN OCH ODJURET. Till vardags reparerar Ulf Andersson lastmaskiner. Hemma i Mosta finns två andra maskiner, Ulfs vackra hotrod och bakom dörrarna till den före detta smedjan, ett hiskeligt hembygge – en 60 år gammal PV med lätt överdimensionerad motor ...
 Foto: SVEN-ÅKE HAGLUND

SKÖNHETEN OCH ODJURET. Till vardags reparerar Ulf Andersson lastmaskiner. Hemma i Mosta finns två andra maskiner, Ulfs vackra hotrod och bakom dörrarna till den före detta smedjan, ett hiskeligt hembygge – en 60 år gammal PV med lätt överdimensionerad motor ... Foto: SVEN-ÅKE HAGLUND

Skönheten och odjuret i Mosta

Krönika

Avsnitt nummer 14 i serien bilentusiaster för oss till en före detta smedja i Mosta, strax utanför Örsundsbro. Där möter vi en vacker hotrod, som bokstavligen vuxit upp ur betonggolvet, plus ett bygge knappt möjligt att beskriva.

Krönika
TROLLERI? Fredrik Spång hos Mekonomen visar bara en liten, liten del av utbudet bilvårds­produkter. Lilla bilden: Jo, granen finns kvar. Jordgubb och vanilj har fått konkurrens av ”Nybil”. Annars kan du spreja­ nybils­doften direkt­ i friskluftsintaget.
 Foto: Sven-Åke Haglund

TROLLERI? Fredrik Spång hos Mekonomen visar bara en liten, liten del av utbudet bilvårds­produkter. Lilla bilden: Jo, granen finns kvar. Jordgubb och vanilj har fått konkurrens av ”Nybil”. Annars kan du spreja­ nybils­doften direkt­ i friskluftsintaget. Foto: Sven-Åke Haglund

Gnistrande nytt liv för trött bil

Krönika

Skillnaden mellan att vandra genom ett p-garage och bilförsäljarens hall för begagnade bilar är enorm. I garaget står bilarna trista och trötta. I hallen förförande, gnistrande och väldoftande. Ändå är det samma bilar!

Krönika
MINNS. Pelle Strindberg Jutehammar återupplever hur det var på 70-talet.
 Foto: Stefan Källstigen

MINNS. Pelle Strindberg Jutehammar återupplever hur det var på 70-talet. Foto: Stefan Källstigen

Till sist hann tiden ikapp den lille preppern

Nyheter

Det kanske inte bara är jag. Men det känns som det bara är jag. Nu, vid mogna (nåja) 54 års ålder inträffar det som fick mig att ligga sömnlös stora delar av åren 1977 till 1989. ALLA pratar om skyddsrum, kärnvapen och tredje världskriget.

Nyheter
« 1 2 3 4 5 6 7 ... 10 »

Senaste nyheterna

Tvärbanans utbyggnad mot Ursvik, Kista och Helenelund fördröjs ytterligare.

Tvärbanans utbyggnad mot Ursvik, Kista och Helenelund fördröjs ytterligare.

Mostphotos

Ny chocknota för Tvärbanan – och nya förseningar

Nyheter

Tvärbanans utbyggnad till Ursviks torg blir klar tidigast hösten 2025 – inte nästa vår som tidigare utlovat. Kista och Helenelund får vänta ytterligare minst ett år. Notan har också ökat till 8 miljarder – 1,5 miljarder mer än den senaste prognosen.

Nyheter
Tvärbanans utbyggnad mot Ursvik, Kista och Helenelund fördröjs ytterligare.

Tvärbanans utbyggnad mot Ursvik, Kista och Helenelund fördröjs ytterligare.

Mostphotos

Planerna för nya Tvärbanan har spruckit – igen

Nya stora förseningar ✔ 1,5 miljarder dyrare ✔ Då – tidigast – invigs de nya stationerna

Brandkåren är på plats för att släcka branden i Vaxmora. (Genrebild).

Brandkåren är på plats för att släcka branden i Vaxmora. (Genrebild).

Klara B Orreteg

Brand långt in i skogen i Vaxmora

Nyheter

Det brinner på en mellan 1 000 och 2 000 kvadratmeter stor yta i skogen i Vaxmora. Personal från flera brandstationer deltar i släckningsarbetet, berättar Fredrik Hilmersson på Storstockholms Brandförsvar.

Nyheter
Brandkåren är på plats för att släcka branden i Vaxmora. (Genrebild).

Brandkåren är på plats för att släcka branden i Vaxmora. (Genrebild).

Klara B Orreteg

JUST NU: 1 000-tals kvadratmeter skog brinner

Brandkåren: Lär ta flera timmar att släcka

Svante Wedin och Hugo Hardwick diskuterar olika öppningar – spansk, siciliansk och rysk. "Hugo utvecklas och det blir svårare och svårare att vinna mot honom. Han kan vissa öppningar bättre än mig", säger Svante.

Svante Wedin och Hugo Hardwick diskuterar olika öppningar – spansk, siciliansk och rysk. "Hugo utvecklas och det blir svårare och svårare att vinna mot honom. Han kan vissa öppningar bättre än mig", säger Svante.

Pekka Pääkkö

Startat nya grupper för att möta schackboom

Nyheter

Barn och unga strömmar till Tyresö schackklubb – som aldrig tidigare har haft så många medlemmar.

– Det finns alltid någonting nytt man kan lära sig, säger 11-åriga Hugo Hardwick.

Nyheter
Svante Wedin och Hugo Hardwick diskuterar olika öppningar – spansk, siciliansk och rysk. "Hugo utvecklas och det blir svårare och svårare att vinna mot honom. Han kan vissa öppningar bättre än mig", säger Svante.

Svante Wedin och Hugo Hardwick diskuterar olika öppningar – spansk, siciliansk och rysk. "Hugo utvecklas och det blir svårare och svårare att vinna mot honom. Han kan vissa öppningar bättre än mig", säger Svante.

Pekka Pääkkö

Tyresö schackklubb slår medlemsrekord

✔ Startat nya grupper för juniorer ✔ Ökning efter pandemin