Den som går in genom spärrarna i tunnelbanans tillfälliga entré mot Katarinavägen möts snabbt av en provisorisk vägg. Till höger och vänster ligger trapporna ner till tågen. Men för att nå dem måste man passera ett utrymme som numera bara är runt en och en halv meter brett.

I rusningstrafik blir trängseln för att ta sig ner till plattformarna rejäl. Även på perrongen gör byggplanken att det blir trångt, så pass att resenärer ombeds att inte vänta på tågen vid sidan av trapporna.

– I rusning är det så mycket folk att man ofta måste gå ut på det vita, det känns osäkert, säger Margret Örtegren, som väntar på tåget.

– Det kan bli ganska hysteriskt. Men det finns värre saker här i världen.

Sockenplanbon Pedro Fuentes tycker att tunnelbanans stationer är alldeles för trånga.

Sockenplanbon Pedro Fuentes tycker att tunnelbanans stationer är alldeles för trånga.

Victor Malmcrona

"Livsfarligt"

Söderortsbon Pedro Fuentes tycker det är ont om utrymme i tunnelbanan.

– Om man är ung och pigg kanske det funkar, men om man är blind eller rörelsehindrad är det livsfarligt, säger han.

Så tycker han förvisso det är även när inga byggarbeten pågår.

– Stationerna är helt underdimensionerade för antalet resenärer. Värst är Skanstull.

Innanför spärrarna i mittersta biljetthallen är det smalt för att ta sig fram till trapporna ned till perrongen.

Innanför spärrarna i mittersta biljetthallen är det smalt för att ta sig fram till trapporna ned till perrongen.

Victor Malmcrona

Byggs om för fler pendlare

Nya bussterminalen i Katarinaberget planeras att öppna hösten 2025. Då räknar SL med att fler resenärer kommer att använda Slussens mittersta biljetthall för att byta mellan buss och tunnelbana. Alltså den entré som innan ombyggnaderna ledde ut till Ryssgården och Södermalmstorg.

Då måste kapaciteten öka där.

Tidigare har det funnits två hissar vid den entrén, mellan plattform och markplan. För att möta det nya trycket ska ytterligare två hissar byggas.

För att göra plats för dem måste två trappor flyttas längre norrut för att hisschakten ska rymmas. Det är de två trapporna som sedan en tid tillbaka varit avstängda.

Sedan januari har Slussen en ny tillfällig entré mot Katarinavägen.

Sedan januari har Slussen en ny tillfällig entré mot Katarinavägen.

Victor Malmcrona

”Bästa möjliga lösningen”

Bakom den provisoriska väggen i biljetthallen pågår rivning. Golv och nya hisschakt byggs.

– Där bakom är ett arbetsområde. Från arbetsmiljösynpunkt måste det finnas plats för dem som installerar hissarna. Det är tajt där inne, även om det inte syns, säger Karolina Wichman, projektkommunikatör för Slussen.

– Vi vet att det är trångt för resenärerna, men det är den bästa möjliga lösningen.

Under tiden uppmuntras pendlare att använda entréerna och trapporna mot Götgatan eller Ryssgården för att minska trängseln.

Den som längtar efter en mer rymlig station får hålla ut några månader till. Arbetena med den mittersta entrén, med nya hissarna, väntas vara klara och öppna under slutet av 2024. Då bara med entré mot Ryssgården.

– Det blir en uppgradering av Slussen. Under en period är det eländigt för att sedan bli bättre än det var innan.

Åsa Söderberg, 58, handläggare, Enebyberg: "Jag tycker inte det är några problem med att det är trångt i Slussen. Det fungerar, folk står där de ska."

Åsa Söderberg, 58, handläggare, Enebyberg: "Jag tycker inte det är några problem med att det är trångt i Slussen. Det fungerar, folk står där de ska."

Victor Malmcrona

Margret Örtegren, 72, pensionär, Skogås: "I rusning är det så mycket folk att man ofta måste gå ut på det vita, det känns osäkert. Det kan bli ganska hysteriskt, men det är inget jätteproblem. Det finns värre saker här i världen."

Margret Örtegren, 72, pensionär, Skogås: "I rusning är det så mycket folk att man ofta måste gå ut på det vita, det känns osäkert. Det kan bli ganska hysteriskt, men det är inget jätteproblem. Det finns värre saker här i världen."

Victor Malmcrona