I januari skrev Mitt i om strejkande bommar i pendelstågskorsningen på Fagersjövägen i Farsta. Flera gånger har det hänt att bommarna inte fällts ner vid tågpassering – men också att bommarna fastnat i nedfällt läge och orsakat långa köer.

Problemen beror enligt Trafikverket på trasiga slingor i marken intill spåren. Detta har också medfört att pendeltågen tvingats köra med lägre hastighet förbi Fagersjö.

Nu ska felen åtgärdas. Makadam, slipers, räl och slingor ska bytas ut. Och som ofta när det gäller banarbeten passar Trafikverket på till påsk.

Med start på skärtorsdagskvällen och fram till måndag morgon går det inte att ta tåget mellan Farsta strand och Stockholm City. Buss ersätter. Dessutom stängs bilvägen av och trafiken leds om.

”Om allt går enligt plan så skall sedan plattformen och bommar fungera som de skall. Hastigheten kommer även den att höjas till normal hastighet efter några dagars trafik”, skriver Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket till Mitt i.

Utredning på gång

Tågkorsningen är sedan många år hårt kritiserad för bristande trafiksäkerhet. Den finns också med på Trafikverkets egen lista över 180 farliga järnvägsövergångar i landet.

Så vad händer på sikt med säkerheten, undrar säkert många.

Enligt Trafikverket finns ännu ingen överenskommelse med Stockholms stad om att bygga om till en planskild korsning. I stället ska andra åtgärder utredas.

”Trafikverket ska ta fram en funktionsutredning för korsningen nu under våren för att tillsammans med staden komma fram till en bra lösning som är trafiksäker fram till dess en planskild korsning finns”, skriver Felicia Danielsson.

Bland åtgärder som Trafikverket nämnt tidigare finns ommålning av körfält samt nya körfält, för att minska risken att bli stående mellan bommarna vid tät trafik.