Med tanke på tårtkalaset var ju heller inte jobbet gjort på en vecka. På Hammarbydepån mellan Blåsuts t-banestation och Garagevägen i Hammarbyhöjden påbörjade MTR Tech faktiskt arbetet redan 2017.
Det kan låta länge, men företaget berättar att de hållit både tidplan och budget.
– Varje vagn har tagit 20 dagar att göra klar, säger projektchefen Johan Tiberg.
När projektchefen säger detta befinner vi oss inne i ett tågset av typen C20. Ni vet, de blå vagnarna som tidigare hade stolstyg designade av Lasse Åberg med karikatyrer av landmärken i Stockholm.
Har upprustat alla tågen
Det är dessa som fått en uppdatering både vad gäller resenärsmiljö, förarmiljö och teknik. Nu liknar alla till stor del de nyare, vita C30-tågen inifrån.
Stolsformationerna liknar C30-tågens, i taket nya digitala kameror, på väggen digital skärm och här visar projektchefen Johan Tiberg hur gångarna breddats för att underlätta flöden in, ut och genom tågen.
Anders Björklund
Tågen har fått nya förarbord. Till vänster system för körning och kommunikation. Till höger monitor för kamerorna och för att styra infon på vagnarnas skärmar.
Anders Björklund
Med den meriten inskriven i depåns cv fortsatte sedan personalen arbetet med annat planerat underhåll och reparationer av olika tågdelar.
Drygt 200 personer jobbar på Hammarbydepån. Tre av dessa, Augusto Sandoval, Tove Pulkkinen och Jonas Andersson fortsatte efter tårtbjudningen att montera isär och plocka ut interiören i ett tåg.
– Vi förbereder för svetsning, berättar Augusto Sandoval medan Tove plockar ut en linjekarta som Jonas tar emot på golvet.
Osynliga för ögat
Lars Jarmstad, chef för materialförsörjning och fordonsuppgraderingar, visar sedan några olika avdelningar på depån.
Lars Jarmstad på en station med hjulaxlar vilka plockats av tåg för service som sker regelbundet.
Anders Björklund
I den stora hallen står både stora komponentdelar, C30-tåg, uppdaterade C20-tåg och gamla CX-tåg. Det sistnämnda en modellserie som transporterat stockholmare sedan 1950 fram till den sista gnisslande turen i februari i år.
– Mycket av arbetet vi gör här ser inte resenärerna. Det handlar bland annat om det tekniska och mycket av det är säkerhetsrelaterat. Vi ska ha fungerande och driftsäkra fordon, säger Lars Jarmstad.