Mitt i har tidigare berättat om hur planerna på Östlig förbindelse sätter käppar i hjulen för stadsbyggande i Norra Djurgårdsstaden.

Att den nya idrottshallen i Storängsbotten inte kan bli permanent, och att byggandet av de 1700 bostäderna i Frihamnen dragit ut på tiden är två exempel.

– Det är väldigt svårt att komma vidare med planeringen i vissa delar innan man vet vad som händer med motorvägen, sa Andreas Rostvik vid stadsbyggnadskontoret, till Mitt i i december 2023.

Inte lägga resurser

Sedan dess har staden skärpt tonen ytterligare.

I underlaget till ett beslut om investeringar i Frihamnen skriver tjänstemännen på exploateringskontoret att hälften av den planerade bebyggelsen i Frihamnen utgår om Östlig förbindelse blir verklighet.

– Det var ett bra tillfälle för oss att vara tydliga och redogöra för våra beslutsfattare vilken påverkan det får, säger Staffan Lorentz, projektchef för Norra Djurgårdsstaden på exploateringskontoret.

De svarta delarna av sträckningen markerar var Östlig förbindelse skulle komma upp i dagen i Frihamnen och Ropsten. Nu vill Stockholms stad stryka uppgångarna i Frihamnen för att kunna bygga fler bostäder.

De svarta delarna av sträckningen markerar var Östlig förbindelse skulle komma upp i dagen i Frihamnen och Ropsten. Nu vill Stockholms stad stryka uppgångarna i Frihamnen för att kunna bygga fler bostäder.

Trafikverket

I tjänsteutlåtandet framgår att det varken går att bygga eller planera i Frihamnen med nuvarande riksintresseprecisering – det vill säga det område staten har reserverat i händelse av att motorvägen ska byggas.

– Vi lägger inte ner några resurser på att utreda när man vet att det finns en så pass stor okänd faktor, säger Staffan Lorentz.

Ritar med tuschpennan

Under tiden försöker Stockholms stad förmå Trafikverket att ta bort Frihamnen från riksintressepreciseringen för Östlig förbindelse.

– Det här måste bort av flera skäl, det stoppar spårvägen och släcker ut byggrätter för 5-6 miljarder, säger Jan Valeskog (S), ordförande i stadssbyggnadsnämnden.

Jan Valeskog (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Jan Valeskog (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

LIESELOTTE VAN DER MEIJS

Han säger att detta var på gång redan 2018, och att det arbetet nu har återupptagits.

– Jag är förhållandevis optimistisk till att vi kommer att få tillgång till byggrätterna. Det är helt oacceptabelt att en myndighet vill ha så stora marginaler och ritar runt med tuschpennan i ett område med så stora värden.

Vad tycker du om Östlig förbindelse i allmänhet – är det en bra idé?

– På kort sikt finns det många andra projekt som är betydligt viktigare. Spårväg syd är ett högaktuellt exempel, och det saknas miljarder i ett antal andra projekt också. Då är det lätt att välja. Sedan kanske Östlig förbindelse dyker upp längre fram, men vi kommer inte att agera i frågan inom överskådlig tid, säger Jan Valeskog.