Den koreanska kulturfestivalen har hållits i Kungsträdgården varje år sedan 2016, med undantag för pandemin. Inför årets festival, som äger rum den 24 augusti, har intresset varit större än någonsin.

– Normalt brukar vi ha färre än 20 bås. I år kommer vi att ha nästan 30, och då kom inte alla som ansökte med. Vi har helt enkelt inte resurserna, säger Inhee Seo, projektansvarig.

Festivalen arrangeras av Sydkoreas ambassad tillsammans med Koreanskt kulturcenter, det enda koreanska kulturcentret i Norden. De jobbar för att sprida koreansk kultur och arrangerar allt från matlagningskurser till K-poptävlingar.

Festivalen i Kungsträdgården är det största evenemanget de anordnar.

– Vi ville sprida koreansk kultur i Stockholm. Vi började ödmjukt, men responsen var otrolig, säger Kyongjae Lee, direktör för kulturcentret.

40 000 besökare

I år är det 80 år sedan Korea blev självständigt från Japan. Temat för festivalen är därför frihet och besökarna kan bland annat fördjupa sig i landets historia och lära sig mer om befrielsen i ett särskilt bås.

– Det här året är särskilt viktigt, säger Kyongjae Lee.

Första året var det, enligt centret, bara en handfull besökare som hade koll på koreansk kultur. Över åren har intresset ökat markant, med en boom 2021 då första säsongen av tv-serien Squid game kom.

Förra året besökte uppskattningsvis 40 000 personer festivalen.

– Det här året har det varit ett otroligt stort intresse. K-pop och filmer spelar en roll i det, säger Inhee Seo.

– Han Kang vann Nobelpriset i litteratur, det kan också ha påverkat, fyller Kyongjae Lee i.

Besökare och volontärer kommer från andra delar av Sverige, men även Norge och Danmark.

Tteokbokki och K-beauty

Dagen bjuder bland annat på flera K-popkonserter, taekwondouppvisning och ett traditionellt maskdansdrama. Utöver det finns det möjlighet att skapa konsthantverk samt delta i folklekar och dansworkshops.

På området finns en koreansk foodcourt med mat till försäljning.

På området finns en koreansk foodcourt med mat till försäljning.

Enggit Tarsus

Koreansk mat, som den populära streetfood-rätten tteokbokki, och K-beautyprodukter finns till försäljning.

– Antingen är besökarna superintresserade och har väntat på festivalen hela året, eller så har de ingen aning om vad det är för evenemang. Båda grupperna brukar vara lika intresserade och nöjda, säger Inhee Seo.