För att ordna bättre offentliga toaletter beslutade staden 2014 att ingå ett avtal med reklamföretaget JCDecaux. De byggde och fick äga 66 moderna toaletter mot att de fick 350 reklamplatser runt om i stan.

Staden byggde och ägde de bottenplattor toaletterna stod på. Att få dem på plats var dock en bökig historia. Det var knepigt att få fram vatten och avlopp. Budgeten sprack, och det tog år att få sista toan på plats. Prislappen landade på 46 miljoner kronor.

I Stockholm finns 95 offentliga toaletter. Nu ska majoriteten av dem bytas ut.

I Stockholm finns 95 offentliga toaletter. Nu ska majoriteten av dem bytas ut.

Victor Malmcrona

Nästan alla toaletter ryker

I Stockholm finns 95 offentliga toaletter. Avtalet för 81 av dem löper ut nästa år, däribland JCDecaux toaletter. Avtalet kan inte förlängas, menar staden. Beslut har därför tagits om att upphandla nya toaletter.

– Förra upplägget gav oss inte någon möjlighet att styra över toaletterna. Nu får vi större rådighet och ett upplägg som bäddar för bättre tillgänglighet och underhåll, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Liselotte van der Meijs

Rivning för miljoner

För att de nya toaletterna ska kunna byggas måste de gamla bottenplattorna rivas, menar staden. Kostnaden för det väntas uppgå till 20 miljoner kronor. Även toaletterna försvinner, men det står leverantören för.

Detta trots att det inte är något fel på varken toaletter eller bottenplattor.

Är inte det ett slöseri med resurser?

– Vi har ingen möjlighet att förlänga det gamla avtalet, och vi kan inte heller köpa loss toaletterna. Vi kommer inte runt det.

Det här borde ju gått att förutse när förra avtalen ingicks?

– Den här beslutades 2014 av dåvarande Alliansstyret. I efterhand är det uppenbart att ett annat upplägg hade varit bättre. I den nya upphandlingen kommer vi att kräva att företaget själv ska stå för bottenplattan till toaletten. Vi ska också säkerställa att toabyggnaderna tillfaller eller kan köpas loss av staden så vi inte hamnar i samma läge igen.

"Det här är ingen skitfråga," säger Dennis Wedin (M) om stadens beslut att upphandla nya offentliga toaletter.

"Det här är ingen skitfråga," säger Dennis Wedin (M) om stadens beslut att upphandla nya offentliga toaletter.

Victor Malmcrona

"Sämre och dyrare"

Beslutet innebär även att staden tar över den ekonomiska risken från leverantören.

– Moderaterna var ansvariga, vilket gett moderna offentliga toaletter som nu de rödgröna vill plocka bort för dyra skattepengar, utan någon rimlig utvärdering, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).

– Efter mycket jobb ska fungerande toaletter försvinna. Vi får färre, sämre och dyrare toaletter.

Staden räknar själva med att det är tidskrävande att få de 81 nya toaletterna på plats. Prognosen är att det tar två år innan den sista har byggts.

– Det är inte heller beaktat om upphandlingen överklagas. Det kan gå år av att vi står utan toaletter, säger Dennis Wedin.

Besök ska börja kosta

En tredjedel av dagens toaletter kostar fem kronor att använda. Förslaget är att toabesök ska kosta tio kronor på samtliga nya toaletter. Anledningen är att de som är avgiftsbelagda har färre problem med skadegörelse eller används till annat än toalettbesök.

– Vi tror att det kommer ge en bättre upplevelse för de som verkligen behöver använda toaletterna, säger Lars Strömgren.

Dennis Wedin menar dock att det snarare handlar om att få ekonomi i projektet.

– De har märkt att kalkylerna inte går ihop. Risken är att det blir dyrare än tio kronor framåt, säger han.

Ambitionen är att skriva kontrakt i januari 2025. De nya toaletterna ska rullas ut från april 2025 till april 2027.

Toaletterna tas bort efter åtta år – trots livslängd på 30

Nyligen kom beskedet att staden plockar bort majoriteten av sina offentliga toaletter. Leverantören JCDecaux menar att avtalet hade gått att förlänga.

I Stockholm finns 95 offentliga toaletter. Av dem ska 81 plockas bort och ersättas med nya toaletter med start redan nästa år, vilket Mitt i berättade på tisdagen.

Lejonparten ägs och drivs av reklamföretaget JCDecaux.

– Vi fick beskedet i dagarna, säger Malin Otterström, kommunikationschef på JCDecaux.

Avtalet för toaletterna skrevs 2014 och löper ut nästa år. Enligt staden finns ingen möjlighet till förlängning. JCDecaux menar dock att det inte stämmer.

– Rent juridiskt går det att förlänga, enligt den upphandlingsexpertis vi rådfrågat, säger Malin Otterström.

Kostat hundratals miljoner

Runt om i staden har JCDecaux 66 offentliga toaletter. Varje enhet har kostat mellan tre och fyra miljoner att sätta ut. Det betyder att det totalt kostat mellan 198 och 264 miljoner kronor att få dem på plats.

De flesta har stått ute i åtta år. Den senaste kom på plats 2020.

– De är gjorda för att hålla i 30 år, är i gott skick och kommer absolut inte att skrotas. Det går emot hela vårt cirkulära arbetssätt. De kommer att användas på annan plats, säger Malin Otterström.

Stadens plan är att de nya toaletterna ska börja rullas ut från april 2025 till april 2027.

Hinner ni få bort era toaletter till dess?

– Ja, om det krävs. Vår erfarenhet är även att saker kan fördröjas. Ett avtal kan förlängas med minst ett år för att minimera sveda och värk för allmänheten.

Dyr historia

Malin Otterström kan inte ge en siffra på vad det kommer att kosta att flytta toaletterna.

– Vi är världens största toalettleverantör med drygt 3 000 enheter världen över. Vi har logistiken och kunskapen att flytta dem, men klart att det kommer att kosta pengar.

Hur ser ni på att era toaletter måste bort?

– Det är stadens beslut och vi är en professionell leverantör. Det är vad jag kan säga om det.

Malin Otterström, kommunikationschef på JCDecaux.

Malin Otterström, kommunikationschef på JCDecaux.

JCDecaux

Toaletterna tas bort efter åtta år – trots livslängd på 30 år

Har kostat hundratals miljoner ✔ Chockbesked för leverantören: ”Kommer inte skrotas”