Det rödgröna styret i Stockholms stad ökar nu budgeten för särskilda undervisningsgrupper med 72 miljoner kronor.

Detta möjliggör för fler elever att få stöd och hjälp i mindre grupper, antingen på sin nuvarande skola eller på en ny.

– Alla barn i Stockholms skolor ska få en likvärdig skolgång som ger det enskilda barnet rätt förutsättningar att klara skolan. För en del elever innebär det att behov finns att under en längre eller kortare period gå i en mindre klass med mer lärartid och lugn och ro, säger skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S).

Emilia Bjuggren (S), skolborgarråd Stockholms stad.

Emilia Bjuggren (S), skolborgarråd Stockholms stad.

Klara B Orreteg

Brister i systemet

Samtidigt ger styret utbildningsförvaltningen i uppdrag att granska hur skolorna identifierar elever i behov av särskilt stöd.

– I dag finns det ingen översyn kring hur stödet fördelas och hur det ser ut i olika delar av vår stad, det måste förändras. Att få rätt till särskilt stöd får aldrig bero på en enskild vårdnadshavares eller lärares driv, säger Bjuggren.

Många av de elever som behöver särskilt stöd har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Därför stärks även arbetet med att ge mer kompetensutveckling till personalen i Stockholms skolor för att bättre kunna möta och undervisa barn med dessa diagnoser.