Jobba på kroppen på jobbet

Annette Sjöström på Länsförsäkringar.
Annette Sjöström på Länsförsäkringar.
Många av oss sitter still på jobbet. Men med några enkla tips kan du få en aktivare jobbdag samt bättre fysisk och psykisk hälsa.

Regelbunden fysisk aktivitet minskar stress, ökar produktiviteten och ger positiva effekter både för vår fysiska och mentala hälsa. Förutom att jag är kommunikatör på Länsförsäkringar Stockholm är jag även utbildad Endurance Personal Trainer, och vill dela med mig av mina tips för en aktivare arbetsdag.

Att ta korta pauser där vi rör på oss och att dagligen få omkring 30 minuter fysisk aktivitet kan göra underverk för hälsan. Vi behöver däremot underlätta fysisk aktivitet på och runt arbetsplatsen. Tänk om det vore lika viktigt med fysisk aktivitet som att det finns kaffe och frukt på jobbet?

Mina 3 tips för träning på jobbet

Dagliga rörelsepauser, speciellt framtagna för din arbetsplats – görs enskilt eller i grupp. Bestäm klockslag, t.ex. 9-12-15 och lägg in i kalendern. Pauserna kan man göra själv, eller så finns det på ditt kontor en bestämd plats dit man går för att göra detta gemensamt.

Rörelsezoner – markera ytor på kontoret som stimulerar till fysisk aktivitet. Tex benböj vid skrivaren, armhävning mot en vägg vid kaffeautomaten eller varför inte ett par burpies i korridoren på väg till mötet?

Hälsostig – markera en bana i ditt närområde som tar 20-30 minuter att ta sig runt. Sätt upp styrke- och rörelseövningar längs banan, med olika svårighetsgrader för att passa alla.

Upplägget ska passa alla

Ha upplägg som passar alla, med olika svårighetsgrader. Vi befinner oss alla på olika nivåer vad gäller träning och rörelse, och jag blir mer inspirerad om jag börjar på en nivå där jag kan göra framsteg.

Annette Sjöström,
Länsförsäkringar Stockholm

Flera tips och rekommendationer från oss på Länsförsäkringar Stockholm hittar du här.

Denna artikel är en annons med innehåll från Länsförsäkringar Stockholm och ej en artikel av Lokaltidningen Mitt i Stockholm.