Träna ute är inne!

Annette Sjöström på Länsförsäkringar Stockholm.
Annette Sjöström på Länsförsäkringar Stockholm.
Kanske känns det motigt att gå in på gymmet och träna den här tiden på året när det äntligen har blivit ljusare, varmare och grönare ute?
Varför inte testa något av Stockholms alla utegym istället?

Regelbunden fysisk aktivitet minskar stress, ökar produktiviteten och ger positiva effekter både för vår fysiska och mentala hälsa. Förutom att jag är kommunikatör på Länsförsäkringar Stockholm är jag även utbildad Endurance Personal Trainer, och vill dela med mig av mina tips för en aktivare livsstil.

När du tränar ute på ojämnt underlag får du mer träning på köpet eftersom balansen och de mindre muskelgrupperna som kanske inte utmanas så ofta får jobba lite extra. Och som grädde på moset: frisk luft och en naturupplevelse. Skönt för både kroppen och knoppen!

Tips!

  • Kolla vad ditt utegym har för redskap och bestäm vilka övningar du ska göra nästa gång du åker dit. Det kan vara lättare att få till träningen om du bestämt dig innan för vad du ska göra.
  • Gå eller spring en kortare slinga, t ex 1.25 km, gå till utegymmet och kör en valfri övning 3×10 repetitioner. Gå eller spring slingan igen, kör en ny övning 3×10 repetitioner. Upprepa i 30 minuter, 45 minuter eller en timme.
  • Träna med en kompis, eller kompisgäng – och passa på att snacka och peppa varandra. Att träna tillsammans gör träningen roligare och bidrar i större utsträckning till att den faktiskt blir av.
  • Åk på utegymsafari! Ta med familjen, kompisarna eller åk själv och utforska Stockholms utegym under sommarhalvåret. Det finns 38 utegym runt om i Stockholm, så du kanske ska börja redan idag för att hinna med alla innan sommaren är slut?

Annette Sjöström
Länsförsäkringar Stockholm

Fler hälsotips inför sommarsemestern hittar du här!

Denna artikel är en annons med innehåll från Länsförsäkringar Stockholm och ej en artikel av Lokaltidningen Mitt i Stockholm.