Inre välbefinnande i en stark kropp

Annette Sjöström delar med sig avsina tips på vardagsmotion.
Annette Sjöström delar med sig av sina tips på vardagsmotion.
Vardagsmotion och lägre satta mål som håller hela året är knepen som får dig att hålla nyårslöftet.

Våren är snart här och nyårslöftena är kanske ett minne blott. Men hur håller man egentligen sitt löfte om en starkare kropp under hela 2019? Knepet är att fokusera på lägre satta mål men som håller hela året.

Det är inte alla som har tid att gå till gymmet dagligen. Men de flesta kan avsätta ett par minuter till att fokusera på mindre aktiviteter under dagens lopp. Här är mina bästa tips på motion i vardagen, var du än befinner dig.

I hemmet

För dig som är hemma med barn: lek! Följ med dem ut i friska vårluften. En stund i lekparken, pulkabacken eller på skridskobanan räcker för att få upp flåset samtidigt som hela familjen har roligt.

På arbetsplatsen

Ta dagliga fyspauser, enskilt eller i grupp. Lägg in i kalendern för påminnelse! Hitta tre enkla rörelser du kan göra varstans. Aktivera kroppen till exempel genom benböj vid skrivaren, armhävningar mot väggen vid kaffeautomaten eller utfall på väg till mötesrummet.

Till och från jobbet

Att vistas i dagsljus spelar stor roll för vår hälsa och vårt välbefinnande. Det enkla, klassiska tipset är att gå av en station tidigare och gå sista biten till jobbet eller hem. Förutom välbehövlig motion ger vi kroppen chans att bilda lite
D-vitamin om solen skiner.

Visste du att allt räknas? Du behöver inte gå på timslånga pass på gymmet eller i löparspåret för att din träning ska räknas. Klappa dig själv på axeln för dina insatser och skynda långsamt. Berätta gärna för din omgivning om det du gör, då blir det som ett muntligt löfte och kanske inspirerar du och peppar andra till att röra på sig mer?

Annette Sjöström
Länsförsäkringar Stockholm

Fler tips och rekommendationer från oss på Länsförsäkringar Stockholm hittar du här.

Denna artikel är en annons med innehåll från Länsförsäkringar Stockholm och ej en artikel av Lokaltidningen Mitt i Stockholm.