(rubrik saknas)

Hej bilförare!

Klockan är 7 på måndag morgon och du sitter och biter på naglarna i bilkön vid Nockebybron. Den här morgonen har kön börjat tidigare än vanligt. I allmänhet börjar den vid Åkeshov för att vara helt stopp framåt Brommaplan.

Du sitter och tänker att bara Förbifart Stockholm genomförs så kommer det att gå på en kvart från Ekerö till innerstan. Bara Förbifarten kommer, bara dom kunde sätta spaden i jorden och börja gräva.

Men nu ska jag göra dig besviken. Du kommer att få sitta i en ännu längre kö när Förbifarten är genomförd. Förbifarten är en björntjänst, den löser inte trängseln eller eländet vid Brommaplan som du hoppas. Du kanske tror att du kommer att få mer svängrum med den nya sexfiliga motorleden? Men nya motorleder skapar mer trafik och fler bilar. Alltså blir det inte mer plats för dig, utan mer trängsel. Och så behöver vi bygga en motorled till, och en till …

Trafikökningen i Stockholm förutspås bli 60–70 procent för bilarna och 20–50 procent för kollektiv­trafiken fram till 2030. Stockholm växer så att det knakar. Frågan är: kommer du och din bil att få plats? Men du tror ändå att Förbifarten kommer att hjälpa dig, att det kommer att gå fortare till Brommaplan?

Förbifarten handlar ju inte om trafiken in till stan. 75 procent av trafiken från Ekerö har start eller mål i innerstan. Bara 9 procent vill köra runt staden. Förbifarten är tänkt för den tunga trafik som vill komma söderut, inte fler än ett par hundra lastbilar per dygn.

Och nu är det 2020 och du sitter fortfarande och biter på naglarna i morgonkön. Samma morgonkö som före Förbifarten – eller kanske värre. För nu är du besviken och arg. För pengarna, 28 miljarder, räckte inte till mer än tunneln mellan Kungens kurva och Häggvik. Kollektivtrafiken fick vänta. Och köerna växer och växer. Till råga på eländet fick grannen hjärtinfarkt i tunneln av partiklarna.

Hälsningar från din granne i trängseln!

Björntjänst