(rubrik saknas)

Ingen lokalpolitiker i Solna kan vara ovetande om den frustration, ilska och uppgivenhet som råder bland de boende när det gäller trafiksituationen. ”Bygga, bygga, bygga” tycks vara ledmotivet, men det gäller bara anläggningar, gallerior och bostäder. Infrastruktur och trafikleder skjuter man ifrån sig. Vissa stadsdelar är värre utsatta än andra. Själv bor jag i Frösunda, men överväger att flytta härifrån på grund av trafikproblemen.

Solna må vara Sveriges företagsvänligaste kommun, men definitivt inte den ”bovänligaste”. Vi som är värst drabbade avråder alla från att flytta till Solna annat än till områden där man har överkomligt promenadavstånd till tunnelbanan.

Några exempel: Buss från Sundbybergs centrum till Frösunda torg fem kvart, buss härifrån till Bergshamra en timme, buss hit från Solna Centrum också en timme. Lite extrema exempel måhända, men dessvärre inte ovanliga. Detta är orimligt. Gustav III:s boulevard genom Frösunda kan vara helt stillastående under rusningstid. Frösundaleden likaså och det inte bara under rusningstid. E4 kan man under högtrafik bara köra norrut. Pendeltågen väljer man normalt bort eftersom de är för opålitliga.

En försmak av framtida prövningar har vi fått när det varit evenemang på nya arenan. Trafikpolisen försöker när det går att åtminstone hjälpa fram bussarna.

Politikerna i Solna har misslyckats totalt när det gäller trafiken. Även kommunalråd borde inse att man inte skulle öppna arenan och starta Nordens största galleria innan tvärbanan, Solna station, parkeringar och trafikleder är färdiga.

Ett förslag: inrätta bussfiler. Det kostar bara några skyltar och lite färg. Busskörfält på hela Solnavägen och hela Frösundaleden skulle strypa den privata trafiken men man skulle kunna ta sig fram kommunalt och med taxi.

Lennart Nilsson Frösunda