(rubrik saknas)

Ända sedan årskurs 3 har vi haft både trä- och syslöjd på vår skola och vi har inte klagat så mycket. Men är det inte dags att vi själva får välja vad vi vill göra istället för att vi fortsätter så här även i 9:an?

Det finns alltid de som gillar träslöjd mer än syslöjd och tvärtom. Jag är en av dem. Jag har alltid tyckt att jag har varit bättre på träslöjd än på syslöjd, kanske för att allt såg misslyckat ut när jag sydde. Vissa kanske gillade det, men inte jag.

Alla kanske inte ska börja bygga möbler när de blir vuxna. Då handlar det bara om betyget för att komma in på en så bra skola som möjligt och få göra det man vill. Men med det nya betygssystemet så är det ett enda betyg. Det betyder att jag skulle kunnat få A på träslöjden men F på syslöjden och då blir mitt betyg F. Så om jag nu vill börja bygga möbler i framtiden och det här hände mig skulle det vara jätte­jobbigt.

Det finns de som gillar att vi har en termin av vardera. De tycker att det är bra med mångfalden. Det är stor chans att de flesta av killarna skulle välja träslöjd och de flesta tjejerna syslöjd. Vissa skulle falla för grupptrycket och välja det som ens kompisar väljer, men ändå.

Jag säger inte att man måste välja mellan trä- eller syslöjd. Vissa vet inte vad de vill göra och vill kanske fortsätta ha varannan termin och någon kanske tröttnar på syslöjd och vill byta. Då borde man få göra det. Det borde läggas ut mål för de som vill hålla på med träslöjd en hel termin och de som vill hålla på en halv.

Man borde få välja ämne i sjuan för att få så högt betyg som möjligt och göra det man vill i stället för att misslyckas med något man inte kan och få dåligt betyg.