(rubrik saknas)

Jag har tidigare läst insändare om märkliga p-böter. Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt eländet. Detta hände mig: Jag parkerade min bil utanför Karolinska sjukhuset en helgdag. Jag är anställd inom landstinget och har därmed avgiftsfri parkering på helger.

Av misstag drog jag mitt visakort före kortet som berättigar mig till fri parkering. Jag noterade att det drogs 100 kronor. Dagen efter skrev jag till parkeringsbolaget, förklarade ärendet och bad dem korrigera det. Trots att jag har ”bevis” i form av legitimation för landstingsanställd, parkeringsbiljett som visar att parkeringen utförts en helgdag (avgiftsfritt) så vägrade bolaget att återbetala summan.

Motiveringen löd ”det är inte vår policy då det är parkörens misstag”. (Bara ordet parkören är skrattretande).

Jag svarade dem då att jag var medveten om att jag dragit mitt visakort, men eftersom jag bevisligen hade landstingsanställning och därmed rätt till fri parkering på helgdagar så ansåg jag att de borde kunna ”visa en human syn och återbetala summan”. Ånyo fick jag svar från bolaget med en liknande formulering samt att ”vi ämnar inte korrigera detta då det är parkörens misstag, ärendet avslutas härmed.”

Det känns absurt att ett stort p-företag inte kan ha mer flexibilitet och medkännade inställning.

Tyvärr växer ilska och irritation över parkeringsbolagens agerande hela tiden. De skulle vinna mycket i ”goodwill” om de, åtminstone vid något tillfälle, kunde visa någon form av servicekänsla.