(rubrik saknas)

Vi kan i Mitt i Huddinge den 17 januari läsa om att kommunen vill öka andelen kollektiva resor, vilket i sig är en bra ambition. Men menar kommunen verkligen vad man skriver?

Om kommunen verkligen vill öka det kollektiva resandet, borde man då inte öka trycket på SL att utöka trafiken? Boende i Länna har länge drivit på för att man ska öppna en direktbusslinje till Gullmarsplan via Trångsund, men kommunen viker undan med argumentet att SL inte vill detta, alternativt att detta sker på bekostnad av annan trafik.

Om kommunen verkligen vill öka andelen kollektiva resor, är det då rätt att bygga bort infarts-parkeringar? Just nu bygger man bostäder mark i Trångsund som varit infartsparkering. En ny parkering har byggts 2006 för att ersätta denna mark. Innan bygget startade var nyttjandegraden av bägge parkeringarna nära 100 procent. Om kommunen verkligen vill öka andelen kollektiva resor, är det då rätt att avgiftsbelägga infartsparkeringar? Att det är gratis att infartsparkera för dm som har månadskort är en klen tröst.

Många liksom jag reser oregelbundet och kan inte försvara ett månadskort utan reser på remsa eller sms-biljett. Detta leder till högre biljettkostnad, parkeringsavgift, väntan, byten och trängsel.

Ställer man detta mot bekvämlighet är det enkelt att välja bilen, det finns liksom inget incitament för att välja det kollektiva alternativet.

Richard