(rubrik saknas)

Svar på ”Gör inte trafiken på gröna linjen sämre” den 12 juni.

Problemet är att Stockholm växer snabbt med nyinflyttade personer. Motsvarande två fulla bussar per vecka om jag minns rätt. Det blir typ 100 bussar per år.

Innerstan klarar inte 100 nya bussar som dagligen ska till och från jobbet. Påföljande år blir det ytterligare 100 bussar och så vidare. Om de istället ska åka bil så blir det typ 4 000 nya bilar inne i centrum dagligen om varje tänkt buss innehåller 40 personer.

Planerarna löser detta med att försöka förtäta bebyggelse centralt och öka trängsel och parkeringsavgifter för bilar för att stimulera ökat utnyttjande av kollektivtrafiken. Resultatet blir ökad trängsel i kollektivtrafiken och den kommer att förvärras i minst 10 år för det tar tid att besluta och bygga ny kollektivtrafik.

Det enda som kan transportera massor av folk är tunnelbana så en ny tunnelbana från Odenplan till Karolinska är rätt tänk. Men den borde döpas till typ Gula linjen och förlängas till Solna centrum åt ena hållet och till Östermalmstorg, Djurgården och Nacka åt andra hållet.

Att öka trängseln på gator med spårvagnar som både är dyra och har dålig kapacitet är feltänk om man vill transportera mycket folk.

I dag är det trängsel i tunnelbana, på bussar och i trafiken. Stockholms utveckling kommer snart att börja stagnera för folk kommer alltmer att börja vägra trängas och att tvingas tillbringa alltmer tid i resor till och från jobbet.

Henke