(rubrik saknas)

Regeringen har anlitat PR-byråer för marknadsföring av nya Slussen och spenderat fem miljoner kronor på skattebetalarnas bekostnad i år.

Trots denna marknadsföring är folk inte alls övertygade. Ett av argumenten är att Slussen vittrar sönder inifrån. Pålarna som bär upp Slussen sjunker. Redan år 1935 var det tänkt att trafiken skulle kunna flyta under pågående reparation av de 24 sektionerna, en i taget. Modern teknik gör det lättare att påla och det finns mycket äldre betongkonstruktioner.

Ingen av de två nuvarande förslagen är en lika bra lösning som den nuvarande Slussen.

Nu har man beslutat att bygga T-bana till Nacka. Detta gör en sprängning för bussterminal i Katarinaberget onödig. Förslaget ”Kulturslussen” är också emot att spränga i Katarinaberget.

Det är lätt att kolla internets siffror. Där kan alla klicka sig fram och bilda sin egen åsikt om de olika förslagen.