(rubrik saknas)

Jag blev förvånad över artikeln om att det har blivit så mycket ”sämre” att få ett pass utfärdat sedan passmyndigheten införde tidsbokning.

Jag behövde ett nytt pass för att resa till ett land, väldigt långt borta, i slutet av december 2013. Jag bokade tid på nätet hos polisen i Flemingsberg i mitten av november och fick en tid i början av december. Japp, det gick att boka tid på nätet redan då.

Jag visste ju dessutom att myndigheterna i landet jag skulle resa till kräver ett pass vars giltighetstid inte går ut inom sex månader från det datum man anländer till landet.

Jag tycker med andra ord inte att det är passmyndighetens ansvar att se till att jag skaffar pass i rätt tid för min resa.

Jag är glad över att det inte går lika lätt att få ut ett dokument som är så viktigt för att kunna styra min identitet som att köpa ett SL-kort.

Och att det inte tar mer än fem arbetsdagar från ansökningstillfället till det att jag får en sms-avisering om att mitt pass finns att hämta – det kallar jag suverän handläggning och service. Inte att det ”dessutom” tar några dagar för att kolla att jag är den jag är och är kvalificerad för ett pass.

Nöjd passinnehavare