(rubrik saknas)

Hej Stockholms Stad. Jag är mycket upprörd över att Västertorps sim- och idrottshall inte efterlever stadens tillgänglighetspolicy. Jag själv har inte problem med att springa i trappor, men har noterat att badet är mycket otillgängligt för en som inte kan det.

I dag efter ett träningspass – en trappa ned – var det en person i rullstol som bad mig säga till i receptionen att hen behövde komma upp med hissen – då det behövdes en nyckel för att komma åt den. Personalen jag vände mig till sa att hissen var trasig och hade inga reservplaner för hur få ut en av sina kunder.

När jag förklarade att det ju måste lösas, eftersom en person nu satt fast där nere och faktiskt behövde komma upp, fick jag ett spydigt svar: ”Vad ska jag göra? Ska jag bära upp personen?”

Det slutade med att personen i fråga fick krypa upp för trapporna. Hela bygget är som ett stort funktionshinder. Ska det vara så på en kommunal inrättning? Det är vårt gemensamma bad och det är så grundläggande grejer det handlar om: Att en med funktionsnedsättning, likaväl som jag som inte har det, ska kunna komma och gå som hen vill på vårt kommunala bad. Att kunna öppna dörren in och ut till och från simhallen (hinder: ingen dörröppnare). Att komma in i omklädningsrummet. Att komma upp till simbassängen (hinder: två långa trappor upp). Att komma ned till träningsalen (hinder: trappor ned, hiss som fungerar sporadiskt och som det dessutom behövs en nyckel till – som personalen måste komma ned med).

Och vad gäller bemötandet: Att inte bli hänvisad till ”baden inne i stan” för att de är modernare, när en vill träna på hemmaplan. Att inte bemötas med ”det är ju inte så många ’som du’ som kommer hit” (ett svar personen i fråga mötts av när hen ifrågasatt det som gör badet otillgängligt!).

Vad finns det för åtgärdsplan för att göra sim- och idrottshallen tillgänglig för alla?