(rubrik saknas)

De observanta har säkert läst om hur apoteken blivit återbetalningsskyldiga till kunder som via faktura felaktigt debiterats stora summor. Kunderna har uttryckt rädsla för påminneleseavgifter, indrivning, kronofogdar och betalningsanmärkningar och därför betalat.

Fakturorna som kommer är ospecificerade. Man får inte veta vad man betalar för och vad som är högkostnadsskyddat eller inte. Detta förklaras med att den medicin kunden fått inte ska hamna i ”orätta händer”.

Då jag som rullstolsburen bett min kompetenta vårdcentral i Axelsberg fråga på apoteket har de inte heller fått något godtagbart svar. Själv har jag suttit i timmar och tryckt på knappar till mitt apotek och till dosapoteket i Solna utan att få något svar. Endast flera löften om att dessa ska undersöka saken och återkomma, vilket aldrig skett.

Jag har för länge sedan kommit upp i högkostnadsskyddet på 1 800 kronor, känner mig uppgiven och har tagit kontakt med en jurist. Frågorna hopar sig och fakturorna fortsätter att komma.

Var det detta som var meningen med det nya apoteket som skulle bli så lättillgängligt, demokratiskt och bra?