(rubrik saknas)

Försäljarna av olika mobilabonnemang finns överallt – i vartenda köpcentra och snart i vartenda gathörn. De är vår tids bondfångare. Manipulativa och slipade lyckas de snärja människor i sina nät. Nät som det visar sig vara omöjligt att slingra sig ur.

Om jag hade vetat vad jag vet i dag hade jag gjort stora omvägar då jag ”fångades” av en mobilförsäljare vid cityterminalen i Stockholm. Till en början var jag ståndaktig inför försäljarens argument. Talade om att jag hade fler abonnemang än jag klarade av på grund av att jag tidigare fått mobiltelefoner stulna.

Men killen tog fram penna och papper och visade att han kunde hjälpa mig att minska mina kostnader betydligt genom att ta bort mina inaktiva abonnemang och dessutom skulle jag få en superhäftig ny telefon, i vilken jag både kunde läsa mina mejl och nyheter – och det till en betydligt lägre kostnad än tidigare.

Jag slog till och trodde att jag gjort ett riktigt klipp. Men jag borde begripit att det var för bra för att vara sant.

Efter upprepade samtal fick jag beskedet att de tidigare abonnemangen kunde avslutas först när bindningsiden gick ut – och det kunde jag själv räkna ut och klara av.

Det gick inte heller att häva köpet, eftersom jag redan hade använt telefonen. Försäljaren var minsann väldigt snabb att sätta in ett sim-kort och därmed eliminera mina möjligheter att utnyttja ångerrätten.

Jag har förgäves sökt högsta ansvarig för bolaget, men det verkar lönlöst att få tag på denne. Återstår att vända sig till Konsumentverket, men jag räknar inte heller med att det ska ge några resultat. Det är nog bara att inse att jag åkt på en blåsning. Och det enda jag kan göra är att varna andra för att vara lika lättlurade som jag.

Mitt råd är: spring av bara helsicke när du blir tilltalad av en som säljer mobilabonnemang!

Birgitta Backlund