(rubrik saknas)

Det går inte speciellt bra för affärsidkarna i Högdalen. Vi som har bott nära centrum i mer än 30 år har kunnat se hur detta utarmats mer och mer. Boultbee’s stockholmsavdelning Centeni sålde till Citycon våren 2011. I juli samma år förvärvade Citycon Coop, Systembolaget och Jysk. Övriga fastighetsägare i centrum är Högdalskyrkan och AB Storstockholms Lokaltrafik.

”Högdalen har en fantastisk potential och vår vision är att utveckla centrumet. Det är ett strategiskt viktigt förvärv för vår expansion på den svenska marknaden”, sa Ulf Attebrant, tidigare vd Citycon Sverige i ett pressmeddelande.

Då var det många som tänkte – nu kan det bara bli bättre! Men blev det bättre? Centrumområdet hade sedan tidigare däckats över. Ett nytt bibliotek har vi fått. Tunnelbanestationen har rustats upp. Vad gäller butikerna stänger de en efter en, och de tomma skyltfönstren täcks numera av rosafärgad papp med Citycons logga och modeller med glada leenden…

På fönstret till en av de tomma lokalerna står det: ”Vi finns på Facebook” Ordet vi syftar på Högdalens centrum. 21 personer ”gillar”! Vid busshållplatserna ser man rosa skyltar ”pryda” tunnelbanehuset, med reklam för utökade öppettider!

Det ser ut som något slags smaklöst marknadsområde! De vackra pelarna i centrum har iklätts i samma hiskeliga rosa färg med samma budskap. Hur har man tänkt? Tror de på fullt allvar att utökade öppettider i ett utdöende centrum ska öka kundunderlaget för affärsidkarna som i många fall går på knäna på grund av alltför höga hyror?

Nej, kvälls- och söndagsrusningen har uteblivit – trots kampanjen med dessa rosa skyltar överallt! Det här går ju tydligen inte mycket längre. Snart har vi väl bara ett apotek, vars lokal inte ägs av Citycon, Systembolaget och ett par matvaruaffärer kvar! Många av affärsidkarna har inte tid att vänta på att Högdalens centrum ska utvecklas och expandera. Innan dess har de tvingats stänga.

LH