(rubrik saknas)

Översiktsplanen för Väsby sjöstad utmålar en miljöanpassad, sjönära och naturnära bebyggelse med senaste teknologi och miljö­tänk och med en storlek, 3 000 bostäder eller cirka 7 500 invånare, som ska göra det möjligt att försörja affärer och annat med kunder. Där ska finnas service, kommunikationer och lokaler för möten, till exempel restauranger. Men allt är inte bra, och det är utredarna medvetna om.

Sjöstaden byggs på den mark som har de högsta naturvärdena. I stället avsätter man naturreservat på mindre värdefull mark som kompensation.

Den gröna kilen, Järvakilen, är en viktig spridningskorridor för växter och djur. Den halveras i bredd om både Eds Allé och sjöstaden byggs. Dessutom bildar en utbyggd Runsaväg med stark biltrafik en barriär tvärs över, och planerade odlingar, BMX-bana och annat krymper kilen ytterligare.

Sjöstaden blir bilberoende. Utredningen talar om 10 minuters turtäthet med buss dagtid 7–18, men är det troligt? Vilken annan kommundel har det? Ökad biltrafik, enligt planen fem bilresor per hushåll och dag eller 15 000 per dag vid full utbyggnad, strider mot kommunens miljömål.

Kommunen behöver fler bostäder, men inte här! Samma miljö­tänk kan appliceras på bebyggelse i till exempel Älvsundadalen. Hellre Väsbynära än sjönära! Billigare att bygga, enklare kommunikationer, ingen natur- och kulturmiljö att förstöra. Naturreservat och förbättringar för friluftslivet på Runsahalvön går att göra ändå, bara den politiska viljan finns, till exempel genom att anlägga en friluftsgård med aktiviteter och servering och förbättra baden.

Namninsamlingen för folkomröstning gällde enbart sjöstadens vara eller inte vara. Politikerna försöker sockra med att dra in bildandet av ett naturreservat i valet. Dessa saker har inte direkt med varandra att göra utom just på valsedeln.

Anders Hörding

STF Södra Uppland