(rubrik saknas)

Fick häromsistens en cykelkarta över Huddinge som kommunen tagit fram. Kartan är illustrerad med bilder av människor som tycks vara ute och nöjescykla. De som arbetspendlar, hämtar barn på förskolan och skolan finns inte med bland illustrationerna.

När man kollar in kartan kan man se att cykelbanorna i kommunen förefaller ganska planlöst utslängda lite här och där. Men inte bara det, många av cykelbanorna är integrerade med gångtrafik på trottoarer, i många fall där förskolebarn och skolbarn rör sig (exempelvis Åvägen och Häradsvägen).

Många cykelbanor har betonghinder (s.k. grisar) utplacerade och har de inte det så finns det stålrörshinder som täcker hela eller större delar av cykelbanan. Sammantaget ger det intrycket av att cykla det gör man på söndagar (inga barn), inte särskilt målinriktat (inte på väg till eller från något) och man gör det så pass långsamt att hindren i cykelbanan inte utgör någon fara om man kör på dem.

Min fråga till kommunens trafikplanerare är om, och i så fall när, kommunen ska räkna med och planera för cykelpendling? Om och i så fall när, som cykelbanorna ska göras till ett sammanhängande trafiksystem utan inbyggda risker för en själv och för andra trafikanters liv och lem?

Jens Martin Svendsen Segeltorp