(rubrik saknas)

En bekant parkerar på Turebergsvägen 12-14 och ser sen att det står att automaten är ur funktion. Man ringer då det nummer som anvisas för att rapportera felet. Brukligt är att man då samtidigt uppger sitt registreringsnummer så att bilen inte lappas strax därefter.

Till min och min bekants förvåning så blir svaret att ”sms:a parkeringsavgiften för det här med rapportering av registreringsnummer då automaten är trasig, ja sådant har vi slutat med”.

Då uppstår för mig som också parkerar där genast en följdfråga – står det i trafikförordningen att mobiltelefon måste medföras vid användandet av bil?

Men så klart, det går säkert att sms:a från min pappas telefon då jag kommer upp. Jag kan ju låna den. Problemet är bara att han har en gammal mobiltelefon.

Jag förutsätter att ansvarig för parkeringsförordningen i Sollentuna klargör var i trafikförordningen mobilkravet benämns samt beskriver hur sms sker på en gammal telefon.

Det här berör alla som parkerar sin bil och förmodligen inte bara i Sollentuna. Vi vill veta om ”mobilkravet” finns eller om det i stället är frågan om policy/personalutbildning.

Är det nu så illa att det tas för givet alla har mobil för sms, då lämnas många utanför vårt ’samhälle’. Tänker nu inte enbart på parkering. Spontant uppfattar jag detta som mobbing mot handikappade, sjuka, äldre. Listan kan göras lång. Finns det inte någon typ av ’ombudsman’?

Någon mer uthållig än jag kanske orkar driva frågan. Vore intressant att veta hur många det finns i vårt land som inte kan sms:a på grund av någon typ av handikapp.

Krävs mobiltelefon när man parkerar?