(rubrik saknas)

Signaturen ”Besviken Patient” skriver i en insändare med rubriken ”Varför blir jag ifrågasatt som patient” den 7 februari att man blir ifrågasatt som patient när man ringer till Handens närakut, och blir i stället hänvisad till andra vårdaktörer.

Närakutens uppdrag är att ta hand om akuta patienter när vårdcentralen inte har möjlighet ta emot dem samt patienter som inte är tillräckligt sjuka för att hänvisas till den stora akuten. Varje år tar Handens närakut hand om 25 000 patienter och de flesta upplever vården väldigt positivt. Efterfrågan på Handens närsjukhus är stor då det inte bara är Haninges patienter som söker dit utan också patienter från grannkommuner. Från sjukhusets sida gör man allt för att möta efterfrågan. Förutom att direkt ta hand om alla sjuka har Handens närakut även en rådgivande funktion. Närakuten får 35 000 samtal om året. Patienter omhändertas av en sjuksköterska som gör en bedömning huruvida man ska få hjälp direkt, vänta några dagar eller hänvisas till en vårdcentral. Just nu har flera vårdcentraler en förstärkt mottagning samt drop-in tider för att kunna ta emot ännu fler patienter.

Prioriteringar är viktiga och en patient med misstanke om infarkt får komma före den som inte har lika alarmerande symptom. De som behöver komma till akuten får en tid för att slippa vänta i onödan vilket görs med hänsyn till patientens bästa då man inte vill att de ska utsättas för onödiga infektioner.