(rubrik saknas)

Det största konsumentproblemet hos landets konsumentvägledningar är fortfarande hantverkstjänster. Täbyborna är säkert inget undantag, även om vi inte längre har tillgång till någon konsumentvägledare.

Alltsedan 2005 har Konsumentverket sammanställt statistik över klagomål som når landets konsumentvägledningar. Hela tiden har boendefrågor legat överst på klagotoppen. Av totalt 94 000 klagomål förra året gällde nära 20 000 boende, alltså mer än vart femte.

Över hälften av dessa klagomål rörde hantverkstjänster. Problemen handlade många gånger om arbeten som blev dyrare, tog längre tid eller blev inte utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

Det bästa rådet för att minska problemen är att sluta ett skriftligt avtal med hantverkaren. I avtalet ska det stå vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Viktigt är även att skriva in tilläggsarbeten – som ju kan uppstå under arbetets gång – i avtalet.

Missar man detta kan det bli både obehagligt och dyrt. På sajten omboende.se kan man ladda ner och fylla i ett utmärkt formulär för skriftligt avtal – något som gör att konsumenten/beställaren lättare också lättare kan få rätt vid en eventuell reklamation.

Det kan även vara bra att prata med en kunnig person innan man anlitar hantverkare. Konsumentverket rekommenderar att man kontaktar sin kommunala konsumentvägledare. I Täby har vi tyvärr inte kvar konsumentvägledningen, så det sista rådet går inte att följa om man bor här– förrän tjänsten återinrättats. Till dess får egnahemsägare, bostadsrättshavare, sommartorpare och övriga som anlitar hantverkare försöka reda sig på andra sätt.

Jag tycker vi ska ha tillbaka konsumentvägledningen. Synpunkter från Täbybor – med och utan politiska förtroendeuppdrag – välkomnas!

Sverker Thorslund

Ellapark