Min lokala hjälte

(rubrik saknas)

Jag är anställd i Vallentuna kommuns hemtjänst. Det säger jag med stolthet. En undersökning som grundas på våra kunders egna åsikter gjorde att Vallentuna blev näst bäst i Stockholms län gällande hemtjänst förra året. Det är det bästa betyget man kan få.

Det var med sorg i hjärtat som jag hörde om hemtjänsten i Uppsala. Att tiden inte finns för våra gamla. Att man ska checka in sig som på ett löpande band. Tyvärr är jag rädd för att även vi kommer att utsättas för detta. Kommer den dagen, då säger jag upp mig.

Vi måste fortsätta satsa på kvalitet i stället för kvantitet. Ibland kan fem minuter hos en kund ge mycket mer än 15 minuter som kunden kanske är beviljad. Att gå in och bara sitta av 15 minuter för att man ska är inte kvalitet, speciellt om kunden faktiskt inte vill ha mer än bara det praktiska gjort. Sådana kunder finns faktiskt även om de flesta mer än gärna vill att man ska stanna lite längre.

Tack vare att vi ännu inte har ett incheckningssystem är vi tillåtna att ge och ta av vår tid när det behövs. Ibland inträffar saker som kräver mer tid helt enkelt. Vi jobbar med människor inte med datorer som går att stänga av och sätta på.

Vi är inte heller perfekta. Vi får inte luta oss tillbaka och bara slå oss för bröstet för att vi är bra. Vi måste självklart alltid sträva efter att bli ännu bättre. Det gör vi i den kommunala hemtjänsten i Vallentuna. Det är en av anledningarna till att vi har överlägsen majoritet av hemtjänsten i vår fina kommun.

Våra grannkommuner privatiserar. Bra eller dåligt? Enligt det mesta jag har hört har det bara lett till försämring, speciellt för personalen.

Snälla politiker, låt vår fina kommunala hemtjänst vara kvar. Låt oss slippa checka in och ut oss hos våra kunder. Fortsätt att lyssna på våra idéer om hur vi kan utvecklas och bli bättre. Låt oss få fortsätta att göra det fantastiska jobb vi gör. Våra kunder är nöjda. Ta till er våra åsikter om vad som kan förbättras. Nöjda kunder och nöjd personal – underbart! Tack!

En av solstrålarna

i hemtjänsten