(rubrik saknas)

Angående artikeln ”Ett offer för cyklist” den 18 juni:

Förmodligen cyklade inte kvinnan, som på icke parkväg plötsligt fick en tvååring framför cykeln, snabbare än 27 kilometer i timmen. Omkring 45 kilometer i timmen rullar klungan i Tour de France.

Vid vägarbeten är det ytterst få som cyklar över 30 kilometer i timmen – för då får de en sur smiley på hastighetsvarnaren.

Ändå fantiseras det ihop atletiska hastigheter så fort en olycka sker. Jag som cyklar om nästan alla vet hur långsamt folk rullar.

Tantolunden med parkvägar var klar 1899. 2005 invigdes nya Årstabron med tillhörande cykelbana som knyter ihop Årsta Skogväg med Ekermans gränd, båda 30-gator. Många jobbpendlare från Hägersten och Årsta cyklar den vägen.

Min egen framrusande cykel kunde aldrig hota detta barn, för jag cyklar alltid i bilfilen just för att undvika sådana här olyckor.

Välkomna ut i bilfilen alla cyklister som är trötta på hjärtklappning på grund av irrande fotgängare.

Lagen säger att vägtrafikant ska anpassa sig för att förebygga olyckors uppkomst.Att överge alla cykelbanor, på grund av överhängande olycksrisk på grund av irrande fotgängare är således en lagligt godkänd anpassning.

Full fart i gulröd lycra