(rubrik saknas)

Leif Berglund (S) och Per-Erik Kanström (M) står tillsammans och ältar flygbullret i Lokaltidninge Mitt i och talar om att de ska köra över miljödomstolen och Swedavia. Det ska bli intressant med tanke på att alla kommuner runt omkring står på Swedavias sida angående inflygningen.

Det komiska är att många av bullermotståndarna tidigt i denna procedur blev lovade höga ersättningar för bullret där de bor om kommunen vinner över Swedavia.

Min fru och jag blev erbjudna skadestånd, det kan man kalla att förmå folk att välja sida trots att de i grunden inte har behov av att göra det. Men pengar lockar och det vet kommunen.

Jag sitter just nu och tittar på en webbsida som i realtid visar höjd och buller på flyg över Väsby och Rosersberg

Över Rosersberg har planen en höjd på 360 meter. Ljudmätarstationen ligger på norra sidan av Arlanda och den visar 46 db. Över Väsbycentrum ligger samma plan på 950 meter så där är db mycket lägre.

Detta handlar bara om prestige för kommunpolitikerna. Samtidigt som flyget går in över Väsby så är både bil- och tågtrafikbuller mer intensivt och högre än det från flyget. Planen kommer bara mestadels under morgonen och kvällen. Tåg och bilar väsnas däremot kontinuerligt.

Enda gången det verkligen bullrat från flyget var när våra fotbollshjältar kom hem från VM i USA. Då flög trafikflygplanet på låg höjd med med ett jaktplan på varje sida (JA 37 VIGGEN). De höll inte mer än 400 meter ovanför hustaken på Herrgårdsvägen för att de skulle flyga in över Rålambshovsparken i Stockholm. Då var det ljudmatta kan jag lova!

Nej, sluta upp med denna hetsjakt mot Swedavia. Och Väsby kommun kan visst bygga bullerdämpade bostäder.

J.D