(rubrik saknas)

90 dagar före planerad tågresa höll jag mig vaken till midnatt för att kunna köpa tågbiljetter till lågt pris. På SJ:s hemsida kunde jag till min glädje köpa två biljetter Stockholm–Halmstad till det facila priset 464 kronor.

Glad i hågen behövde jag upprepa proceduren fem dygn senare – nu för att kunna återvända från Halmstad till Stockholm. Denna gång till det mer än dubbla priset 1 126 kronor, men inkluderande två 1-klass biljetter sträckan Hässleholm–Stockholm.

Mycket nöjd blev jag cirka tio dagar senare uppringd av en SJ-anställd. Han visste nu berätta att SJ inte längre trafikerar sträckan Halmstad–Hässleholm, varför han var angelägen att betala tillbaka denna delsumma. Jag var helt ointresserad av någon återbetalning utan frågade hur vi nu skulle kunna utnyttja de utlovade 1- klassbiljetterna?

Med möda kunde han finna att ett Öresundståg skulle köras men det medförde att resan förlängdes med mer än två timmar.

Söndag kväll den 4 mars (har de skiftesarbete på biljettkontoren?) fick jag mejl från SJ att de numera inte heller trafikerar sträckan Göteborg–Malmö. Undrar när de gjorde denna upptäckt? Har SJ från dag till annan förlorat rätten att utföra tågtransporter mellan rikets två större städer?

Att ett aktiebolag säljer resor som de någon vecka senare inte tänker leverera brukar betecknas som falsk marknadsföring eller rent av bedrägligt förfarande. Är det inträffade en konsekvens av konkurrensutsättning? På vad sätt gagnar denna konkurrens resenärerna?

Hur ska min tidsåtgång värderas när jag arbetar framför datorn på nätterna, får löften om 1-klassresor på stambanan, men i slutänden bara får åka tåg i småbitar? Jag bara frågar.