Bergs oljehamn kan bli en miljövänlig stadsdel

Sjönära områden i Malmö och Köpenhamn är en bra inspirationskäla när Bergs oljehamn blir bostadsområde, menar insändarskribenterna  arkivbild
Sjönära områden i Malmö och Köpenhamn är en bra inspirationskäla när Bergs oljehamn blir bostadsområde, menar insändarskribenterna arkivbild

Nacka kommun har sagt upp avtalet med Statoil om att ha olje- och bensindepåer i det som kallas för Bergs oljehamn.

Där vill kommunen i stället, med stöd av Socialdemokraterna, bygga bostäder.

Kommunstyrelsens stadsutvecklingsutskott (KSSU) har nyligen beslutat att delta i arkitekttävlingen European 13 med Bergs oljehamn som tävlingsområde. Det är en arkitekttävling för europeiska arkitekter under 40 år.

Vi socialdemokrater tycker att tävlingen verkar mycket spännande. Den ska pågå under 2015. Vi två socialdemokrater i KSSU deltog för ett tag sedan i en studie-resa till Köpenhamn och Malmö, för att studera en modern stadsbyggnadsmiljö.

I stort sett alla områden vi besökte hade havskontakt, på samma sätt som området kring Bergs oljehamn i Jarlaberg har det.

Man kan hämta inspiration till direktiv för arkitekttävlingen från det besöket. Det borde i direktiven anges att man ska utnyttja vattenkontakten. Där det inte går bör man i stället inrätta kanaler för att bland annat ta hand om dagvattnet.

Små parker bör anläggas så att de boende har kontakt med grönytor direkt utanför bostäderna.

Man bör givetvis också i direktivet för tävlingen nämna att man i området ska anlägga en kajplats där små färjor kan gå i skytteltrafik till och från Stockholms innerstad.

Man måste i Nacka äntligen börja bygga billiga ”folkradhus”, bostadsrätter och minst 30 procent hyresrätter för bland annat de unga som vill flytta hemifrån. Frågan om att bygga miljövänligt beror på vad beställaren kräver när man utlyser en tävling.

Därför måste det i direktiven anges att man ska planera för passivhus, som tar tillvara värmen från de boende, elektriska apparater och instrålad sol. Man måste också planera för ett kollektivt åkande där det dessutom kan inrättas ett spårbilssystem inom området.

Säkra gång- och cykelstråk, fler cykelparkeringar och möjligheter att låna cyklar måste finnas.

En modern och i verklig bemärkelse miljövänlig ny stadsdel i Nacka ska byggas.