Min lokala hjälte

Brister i SL:s system

Min sons SL-kort försvann i juli. Kortet förlustanmäldes, då det var registrerat på Mitt SL. Han fick ett nytt och kunde åka igen. Tills nyligen, då kortet upphörde att fungera.

I kontakt med SL framkom att någon annan tagit det ursprungliga kortet, fotat baksidan och skickat in till SL. SL gick på det, spärrade kortet för oss och överlät restiden till den som stulit kortet. Detta trots att kortet bevisligen betalats av mig, var registrerat på mig och skulle gälla för min son till den 31 augusti.

Av SL fick jag veta att jag inte kunde förlustanmäla mitt kort längre, eftersom den som stulit kortet nu åkte i stället, på min bekostnad. I kontakt med SL fick jag förhörsfrågor, blev idiotförklarad och avvisad genom att de slängde på luren. I försöken att reda ut detta har det bara varit nej och åter nej. Jag har inga rättigheter till att återfå kortet.

Då jag svarat de mejl som inkommit har svaret återkommit snabbt med att de inte kan svara eftersom deras brevlåda är full!

Detta är så uselt eftersom det blivit en prestigefråga att inte ge sig från SL:s sida. Inte ett vettigt svar har jag fått, bara dumma kommentarer. Det kommer sluta med att jag får ersätta sonens kort själv medan tjuven glatt kan åka vidare på min bekostnad, trots att SL vet vem de skickade kortet till dem och trots att de nu vet att det var fel avsändare.

När jag dessutom gick in på mitt konto för att se de dragningar som SL gjort för resor sonen gjort på mobilen upptäckte jag att man dragit både fyra och fem gånger per biljett vid flera tillfällen. Han har alltså åkt enkelresor för 80–100 kronor.

Så, gott folk, ha försiktighet när det gäller SL. deras system är inte helt okej och de har ingen benägenhet till hjälpsamhet i vissa lägen. Man kan ju undra varför detta blev så svårt för dem och vem som egentligen fick kortet.

Marie