Min lokala hjälte

Bromma blir stans nya storflygplats

Bromma ska bli storflygplats och ta över Arlandas roll som dominerande hubb för tungt inrikesflyg. Detta är ingen framtidsvision, utan planen är klar och har redan satts i verket.

Kommande år kommer Swedavia, som driver flygplatsen, att investera flera miljarder i bygget av en ny stor terminal. Flygplatsens charmiga funkisstil från 30-talet ska ersättas med en enorm terminal på 20 000 kvadratmeter i glas och betong, likt de som finns på Arlanda. Troligtvis måste de gamla K-märkta befintliga byggnaderna rivas.

Swedavia har ansökt om att få Bromma uppklassad hos Transportstyrelsen och startbana och taxibanor ska byggas ut. Detta för att kunna ta emot fler och större plan i alla väder och i dålig sikt. Men denna ansökan är ett spel för galleriet. Swedavia vet redan att dom kommer få detta beviljat och Malmö Aviation har redan getts klartecken att börja flyga med deras nya flygplan CS300, som är lika stor som en Boeing 737 som normalt trafikerar Arlanda.

När Bromma ska bli storflygplats finns ingen plats för allmänflyget, det vill säga all övrig civil luftfart. Därför har Swedavia sagt upp avtalet med de flygklubbar som funnits på Bromma sedan starten 1936. Dessa avhystes nu i oktober och efter att Tullinge och Barkarby flygfält har lagts ner har de ingenstans att ta vägen. Stockholm är en av de få storstäder i världen som nu saknar ett flygfält för allmänflyget.

Till och med den ideella föreningen Flygande Veteraner, som i över 30 år har flugit med det vackra silverglänsande 70-åriga veteranflygplanet DC-3 “Daisy” har kastats ut från flygplatsen och måste troligtvis troligtvis lägga ner sin verksamhet. Daisys avhysning från Bromma kan närmast liknas vid att man skulle slänga ut de gamla ångbåtarna från Stockholms ström och endast tillåta Finlandsfärjor.

Det finns tydligen ingen gräns på vad om kan slaktas på kommersialismens altare. Och det är det statligt ägda bolaget Swedavia som håller i yxan.

Bevara allmänflyget på Bromma flygplats

Allt större flygplan kan komma att trafikera Bromma flygplats, skriver insändarskribenten.Arkivbild

Flygplatsens charmiga funkisstil från 30-talet ska ersättas med en enorm terminal på 20 000 kvadratmeter.