Dags att hållbarhet kommer på modet

Insändarskribenten efterlyser ekologiskt och etiskt producerat mode.
Insändarskribenten efterlyser ekologiskt och etiskt producerat mode.

Stockholm, det svenska modets huvudstad. Här ligger en stor del av vår svenska modeindustri och det är här man två gånger om året visar trender och nya kollektioner under Stockholms modevecka som går av stapeln i veckan. Vi svenskar köper i snitt 24 kilo kläder och andra textilier per år och person. För mig känns det därför extra viktigt att de nya plagg jag köper är ekologiska eller etiskt producerade.

Jag kliver innanför dörrarna på flagshipstore efter flagshipstore i Stockholms city i en allt mer desperat jakt på en klänning. Det jag letar efter är något som talar om att plagget är okej ur ett hållbarhetsperspektiv.

Efter sju butiker och lika många besvikelser ger jag upp. Ingenstans har jag sett några märkningar på hangtags eller etiketter. Personalen verkar närmast förolämpad och mest av allt förvirrad när jag frågar efter miljöbra plagg. Hur ska jag kunna vara en medveten konsument om jag inte vet att alternativen finns?

Vi har sett på nyheterna hur textilarbetare i Bangladesh brinner inne på grund av låsta nödutgångar och undermåliga säkerhetsrutiner och hur våra sandblästrade jeans orsakar stendammslunga i Turkiet. Samtidigt vet vi att branschen har codes of conduct och att fler och fler varor blir certifierade med GOTS, EU-blomman och Svanen. Men när vi väl står där i butiken, var finns produkterna? Jag pratar om de modemärken med hög profil och modegrad som har makten att sätta standard i modebranschens Sverige.

De som visar på Berns under Mercedes Benz Fashion Week i veckan. Det är dessa märken som syns på modebloggar, i tidningar och på kändisar. Använd er förstasida på hemsidan för att berätta om produktionsvillkor, arbetsförhållanden och ekologiska material. Tala om det med en etikett, skylta upp er A-yta med hållbart mode, utbilda er personal.

Våga göra säsongens imageplagg hållbart och framförallt; våga berätta om det. Ni är i position att ändra på spelreglerna. Är det inte dags att hållbarhet blir på modet?

Jennie Johansson

för föreningen

Medveten Konsumtion