Dålig planering har kostat miljoner

Hipp hurra, åter kan vi köra bil över Barkarbybron, dock bara i två år.

Trafikverket och Järfälla kommuns dåliga planering orsakar ökade kostnader både för samhället och enskilda. Dålig planering har gjort att Veddestabron ligger efter i tidtabell, vilket myndigheten håller tyst om. Med bättre planering hade Veddestabron varit färdigbyggd innan bygget av Barkarbybron hade påbörjats. Då hade Barkarbybron kunnat byggas utan störningar av biltrafik och dimensionerats enbart för gång- och cykeltrafik. Hur många miljoner kronor har denna felplaneringen kostat?

Att riva Kallhälls station kanske var nödvändigt, men måste det ta åratal innan återbyggnad kommer igång? Mycket besvär och kostnader för alla boende i Kallhäll, hur mycket?

En undran, varför kunde inte befintlig gångtunnel i Barkarby användas? Den byggdes extra bred för en framtida spårutvidgning. På andra ställen har det gått bra att bredda broar, men inte i Barkarby, märkligt? I stället har hela hösten dyra kranar flyttat gjutformar fram och tillbaka, för att bygga cirka 200 meter stödmur? Många småföretag tjänar här pengar på den dåliga planeringen.

Är Trafikverket fartblinda efter alla miljardprojekt? Frågan är även om vissa delar av projektet byggs med en onödig hög kvalitet.

Det verkar som om stödmuren skulle kunna hålla för 4 meter höga bullerskyddsplank, men så väl är det väl inte.

Barkarbybo