Dålig upphandling bakom busskandal

Måtte SL ha lärt sig av Arrivaskandalen att det är viktigt att vara mera proffsig när det gäller upphandlingen av tjänster.

Att enbart stirra sig blind på offererat lägsta pris har ju återigen visat sig bli problem för alla inblandade parter. Synar man inte alls anbudslämnarna vad gäller kvalitet och upplägg för att klara ett så stort uppdrag utan nöjer sig med att läsa raden längst ner – priset.

Att vara tredje part (resenär)i sammanahanget har sannerligen inte varit roligt. För inte så många år sedan kunde vi bussrenärer få åka med bussar som skyltats ”extra buss”. Det var bussar som satts in mellan ordinarie turer vid högtrafik, allt för att ge bra service till resenärerna.

I dag vet man inte om det över huvud taget kommer någon buss och skulle en dyka upp händer det ofta att den skyltats ”ej i trafik”.

Vad det någon som sa ”det var bättre förr”?

Usch för Arriva!

Lars Fond Täby busslinje 611