Goda förutsättningar för cyklande i en kommun är viktigt då det förbättrar möjligheten för våra invånare att färdas både till jobb och fritidsaktiviteter. Att fler cyklar är bra både utifrån ett folkhälsoperspektiv och miljöperspektiv men också utifrån ett trafikplaneringsperspektiv. Därför tycker vi i Miljöpartiet i Sollentuna att det är självklart att vi i kommunen strävar efter att uppmuntra till att en större andel av resorna som görs i kommunen sker med cykel än idag.

2015 antog Sollentuna en mycket ambitiös cykelplan med målet att Sollentuna kommun skulle bli Sveriges cykelvänligaste kommun 2025. Andra målsättningar i denna plan var att andelen cykelresor skulle dubbleras fram till 2020, från 7 % till 14 %. År 2030 ska andelen resor med cykel vara 20 procent.

Tappar mark

Nu är vi i slutet av 2024 och vi i Miljöpartiet kan sorgset konstatera att arbetet för att nå dessa beslutade mål kraftigt tappat farten. Vi undrar varför. När målet var nytt inleddes ett aktivt arbete och kommunen steg snabbt i rankingen “kommunvelometern” som Cykelfrämjandet sammanställer. Mellan 2016 och 2019 pendlade vi mellan placering 13 och 6 från att tidigare ha legat på plats 29, men sedan 2020 har Sollentuna åter tappat placeringar och fallit ner på nya bottennoteringar.

Sollentuna kommun är duktig på att lova stort men frågan är om den styrande Alliansen har vad som krävs för att leverera enligt de planer de själva fattar beslut om? Miljöpartiet vill att Sollentuna kommun återigen tar tag i cykelfrågorna och lyfter dessa högre upp på agendan. Vi fortsätter att driva detta i kommunfullmäktige och föreslår att kommunen tillför både uppdrag och resurser för att kunna nå de redan satta målsättningarna.

Peter Godlund (MP), oppositionsråd