ANNONS

Dela upp eleverna utifrån begåvning

ANNONS

Det skrivs om att det behövs mer resurser och bättre pedagogik i skolorna. Men jag tror inte vi löser problemen bara med det. Lika viktigt är en trivsam miljö och ett engagemang för studier.

Sverige hamnade långt ner vid senaste PISA-mätningen och det har upprört många. Jag skulle vilja se motsvarande studie över disciplin och ordning. Det skulle inte förvåna mig om vi där får ännu sämre resultat. En viktig del är att lärarna måste få bättre stöd för att skapa studiero.

Jag minns när jag var på kvartssamtal i femman för min yngsta dotter, som nu är vuxen. Läraren gav henne följande uppmaning: ”Ni elever som är intresserade av lektionen kan väl hjälpa till och säga till era kamrater att vara tysta på lektionerna.”

Visst, man kan säga att det var en dålig lärare, men det visar också att det inte är helt enkelt. Det borde vara självklart att lektionerna är till för att lära sig på och inget annat ska accepteras. Man måste ställa krav på motprestation för den förmån eleverna har att få utbilda sig.

Ett sätt att öka intresset för studier kan vara att dela upp elever efter studiebegåvning och intresse. Det är betydligt enklare att undervisa en homogen grupp och hur trist är det inte att lyssna på när läraren tragglar med en elev om något som man upplever som självklarheter?

Varför ska bara de svaga eleverna få stöd? Det är konstigt att man inte satsar mer på begåvade och intresserade elever. I den gruppen finns troligast de som kommer att föra landet framåt och skapa många nya arbetstillfällen.

Trivsel hänger ihop med att man gör något som upplevs intressant och utvecklande. PISA-studien visar att enbart ökade resurser inte är lösningen.

UllaBritt Goldberg

ANNONS