Dyrt att gå till jobbet med boendeparkering

Jag blir faktiskt lite upprörd över att de styrande överväger att införa så kallad boendeparkering i Bromma. Vilka delar har jag ingen aning om men jag antar att det gäller hela stadsdelen.

Jag har under mitt yrkesverksamma liv rest ganska mycket, under åtta år hade jag mellan 30 och 100 hotellnätter per år, mestadels utomlands. För några år sedan bestämde jag mig för att sluta resa. Sagt och gjort, jag började jobba på Bromma flygplats och bosatte mig i Ulvsunda. Perfekt tänkte jag, nu kan jag låta bilen stå och jag slipper sitta i köer och på motorvägar dagligen.

Men så kommer den här kallduschen om boendeparkering, vilket i praktiken innebär att jag, för att få låta bilen stå medans jag promenerar minst tre kilometer till jobbet blir tvungen att betala nästan 11 000 kronor per år. 11 000 kronor som ska läggas på toppen av vägskatt, vägtullar och andra avgifter – parkering, moms på bensinskatten etcetera.

I praktiken kommer det innebära att jag varje vardag kommer att ta bilen tre kilometer till jobbet, parkera på min jobbparkering, vilken jag inte behövt nyttja sedan Swedavia införde den i maj 2013, sitta i Ulvsundavägens köer på eftermiddagen på vägen hem. Jag tycker det är rent bedrövligt.

Min undran är om stadsdelen tjänar något på detta överhuvudtaget, och då menar jag inte pengar för det kommer de säkert göra, utan jag pratar om medborgarnas samhörighetskänsla för sin stadsdel, sin trivsel i närområdet. Som det är i dag så är skötseln redan urusel av vägarna i bostadsområdena, det är allmänt skitigt, sopor slängs i buskagen, bilar parkeras på gräsmattorna, buskage växer ut över trottoarerna så det är omöjligt att nyttja trottoaren, medan det enda som verkar fungera är bötfällningen av bilar som står två meter för nära en korsning. 1 000 kronor, tack för kaffet.

Bosse Johansson

Perfekt tänkte jag, nu kan jag låta bilen stå och jag slipper sitta i köer och på motorvägar dagligen.