ANNONS

”Elsparkcyklarna 
är klimatbovar”

Reporter: Jonas Sylven-Möller testar fyra sorters elsparkcyklar. Lime, Voi, Tier och Circ.
Läsaren skriver att klimatbelastningen förklaras med att elsparkcykeln har en kort livslängd.
En läsare anser att elsparkcyklar inte är ett klimatsmart alternativ. Håller du med?
ANNONS

Från många håll ställs krav på att våra politiker ska ta kraftfullare beslut för att rädda vårt klimat. Men även vi privatpersoner kan bidra genom bättre beslut. Speciellt vi som bor i en storstad. Vi har många alternativ.

Ett exempel: Elspark­cyklar har blivit omåttligt populära. Många ser dem som ett klimatsmart alternativ för kortare resor.

Men, gräver man lite i artiklar och undersökningar, framgår att elsparkcykeln har en relativt stor klimatbelastning: 125 gram koldioxid per personkilometer.

Gör ett klimatavtryck

Den relativt höga klimatbelastningen förklaras av en kort livslängd, sällsynta mineraler­ i tillverkningen och en omfattande hantering (insamling, laddning, utplacering med mera). Motsvarande klimatavtryck för en bensinbil i stadstrafik är 250 gram koldioxid per personkilometer.

Att byta bilresan mot elsparkcykeln­ blir därmed ett klimatsmart beslut. Tyvärr visar undersökningar att detta val är rätt sällsynt. Bara två procent av resorna med elsparkcykel ersätter en bilresa.

I 98 procent av fallen ersätter­ elsparkcykeln klimat­smartare alternativ som promenad, cykel eller kollektiv­trafik. Elsparcykeln förvandlas därmed till en klimatbov!

Undvik onödigt resande

Vill vi då att våra politiker ska förbjuda elsparkcyklar? Eller, är detta ett beslut vi kan ta själva?

När det gäller resande har vi stora möjligheter att påverka klimathotet genom våra beslut. Vi kan undvika onödigt­ resande. Vi kan välja klimat­smarta alternativ när sådana finns.

Dessa beslut kan vi göra redan i dag. Vi behöver inte vänta på att politikerna beslutar om förbud eller restriktioner.

ANNONS

Enligt en artikel 
i Svenska Dagbladet gjordes 4 miljoner resor med elsparkcykel de första åtta månaderna förra året.

Det motsvarar 2 miljoner bilresor eller 3 000 bilresor Stockholm – Göteborg, tur och retur! Många gånger helt onödiga resor.

Gårman

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Vasastan direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.