Experimentera inte med Lidingös fjärdeklassare

Hans Barje (M), utbildningsnämndens ordförande, säger till Mitt i Lidingö Tidning den 17 februari att han är positiv till att införa betyg från årskurs fyra. Jag är rädd för att Lidingö helt plötsligt skulle vilja gå i bräschen för detta.

Min dotter går i årskurs fyra. Hon har regelbundna utvecklingssamtal som ger både oss och läraren en bra bild av hur hon ligger till kunskapsmässigt, vad hon behöver träna mer på etcetera, och hur hon trivs i skolan. Något som ett betyg inte skulle kunna visa.

På vilket sätt skulle betyg förbättra skolan och barnens inlärning? Är inte risken i stället överhängande att betyg från årskurs fyra bara ökar barnens prestationsångest?

Barje, var finns forskningen som visar på att tidiga betyg ökar motivationen och lusten att lära? Jag undrar också vad det är för effekt som Hans Barje tycker att det vore spännande att se?

Jag hoppas verkligen att ingen skolledning på Lidingö nappar på Barjes förslag om att införa betyg på försök för våra fjärdeklassare.

Helena Lundberg, mamma till barn i årskurs fyra och två.