”Att förändra 835:an är ett angrepp på oss i syd”

Att förändra buss 835 slår hårt mot boende i södra Haninge, enligt insändarskribenten.
Att förändra buss 835 slår hårt mot boende i södra Haninge, enligt insändarskribenten.
Insändarskribenten Stella Norrsken menar att nedläggningen av buss 835:s nuvarande sträcka är ett steg tillbaka till 1970-talet för Haninges kollektivtrafik.

Förslaget om att dra in linje 835 på sträckan Lillgården–Västerhaninge, införa halvtimmestrafik och längre resväg är ett direkt angrepp mot oss och miljön, i södra delen av Haninge.

Vi som bor här betalar samma skatt till landstinget och kommunen som övriga invånare i Haninge.

Förslaget om nedläggning/förändring är varken jämlikt eller rättvist.

835:an försvinner och den nya stadsdelen Vega vinner, skulle man kunna säga.

Vi är tillbaka till 1970-talet.

I stället för nedläggning och försämring borde vi få en ny busslinje. En direktbuss som passar varje tåg

Stella Norrsken

Att minska turtätheten, så att den inte passar till  pendeltågens avgångar och att dessutom göra sträckan dubbelt så lång, kan bara få en negativ inverkan på miljön och människorna.

Trafiken kommer att öka.

Vi som bor här tvingas ta bilen i stället för bussen. Ska det behöva vara så?

Redan 2017 var trafikflödet på väg 257 (Tungelstavägen) 11 020 fordon per dygn enligt Trafikverket.

Om förslaget att förändra busstrafiken mellan Lillgården och Västerhaninge genomförs, är det mycket ogenomtänkt. Kortsiktigt på alla plan.

Hur ser konsekvensanalysen ut?

Har Haninges politiker, som enligt sina vallöften värnar om människor och miljö, ställt sig bakom det här bakåtsträvande beslutet?

Om det är så, är det beklagansvärt. Sorgligt.

I stället för nedläggning och försämring borde vi få en ny busslinje. En direktbuss som passar varje tåg.

Det måste finnas andra lösningar än att genomföra något som är dubbelt så dåligt som i dag – och som dessutom ökar köerna, bullret och de giftiga utsläppen på Tungelstavägen.

Stella Norrsken