ANNONS

Debatt: ”Fritidshemmen gör elevens skoldag komplett”

ANNONS

Sverige växer och vi har fått över 70 000 nya barn och elever senaste året. Vi har en stor gemensam samhällsutmaning med integrationen av alla nyanlända elever. Fritidshemmen kan vara en viktig del av lösningen.

Den 10 maj firas Fritidshemmens dag runt om i landet. Den verksamhet där många elever tillbringar halva sin dag är värd uppmärksamhet och vi vill gärna passa på att ge mer kunskap om vad fritidshemmen är och kan vara.

Fritidspedagogisk undervisning handlar om att stimulera samarbete och kreativitet, om initiativförmåga och ett utforskande förhållningssätt – viktiga förmågor för att navigera i den moderna världen och dessutom efterfrågade kompetenser på dagens arbetsmarknad. Eleverna får möjlighet att utveckla förmågor och kunskaper genom gemenskap och samspel med andra, i andra sammanhang än i klassrummet.

Många känner nog inte till att fritidshemmens uppdrag är fastslaget i läroplanen, och att de som har utbildat sig till lärare i fritidshem/fritidspedagog gått minst tre år på universitetet. Fritidspedagogiken kan tillföra skolan mycket och gör det på många håll! Men alltför ofta känner vi en frustration över förlorade möjligheter.

Det säger sig självt – när antalet elever i grupperna i genomsnitt ökat från 31 till 41 på tio år samtidigt som lärarna i fritidshemmen blivit färre blir det inte alltid den fantastiska verksamhet det skulle kunna vara.

I vår kommun har lärartätheten i fritidshemmen sjunkit de senaste fem åren. År 2011 var antalet anställda med pedagogisk högskoleutbildning 41 procent. År 2015 är samma uppgift 33 procent. För att fritidshemmen ska kunna spela den viktiga roll de har för integrationen liksom för alla elevers utveckling, måste förutsättningarna bli bättre. Vi vill se nationella riktlinjer för barngruppsstorlekar, ökad lärartäthet samt mer tid för planering och utveckling av verksamheten. Det är dags att se potentialen i fritidshemmen – de gör elevernas skoldag komplett!

Styrelsen Lärarförbundet Sundbyberg