Frösunda blir Solnas mest överkörda stadsdel

Bilköerna i Solna är ett ständigt problem. De beror visserligen på Solnas geografiska läge och på alla byggprojekt som påverkar trafikflöden. Men det beror också på en bilcentrerad politik som förvärrar situationen i stället för att förbättra den.

Särskilt illa är det i Frösunda. Kolonnvägen förbereds nu till att bli en storskalig infart till Arena­staden med Sveriges största shoppingcenter som magnet. Vid Enköpingsvägen byggs en gigantisk ramp för att mata Kolonn­vägen med tusentals bilar. Så de dagliga köerna runt Frösunda, på E4:an, på Frösundaleden och på Enköpingsvägen, kompletteras nu med en massiv trafikökning på Kolonnvägen. Det behövs inga avancerade datamodeller för att räkna ut att det kommer bli ännu mer smittrafik genom centrala Frösunda på Gustav III:s Boulevard. Boendemiljön förstörs av avgaser och buller.

Har Solna­alliansen helt gett upp Frösunda?

Bernhard Huber (MP) ­

ledamot i kommunfullmäktige och stadsbyggnadsnämnden