Ge konsumenter i Täby vägledning

Kommentar till artikeln ”Det går inte att bo i lägenheten de hyr” Mitt i Täby den 25 juni.

Artikeln om hyresgästerna Myyryläinen i Täby var bra. Ännu bättre hade det varit om alla läsare hade fått veta att Jordabalken, 12 kap – som brukar kallas Hyres­lagen – ger varje hyresgäst rätt till skälig nedsättning i hyran vid så kallade ”men i nyttjanderätt”, till exempel vid de dokumenterade brister ifråga om ventilation som redovisas.

Nedsättningen har man rätt till från den dag då det kan visas att hyresvärden fick kännedom om bristerna och till och med den dag då dessa avhjälpts.

Hyresgästföreningen kan hjälpa till med att dels bedöma skäligt belopp, dels dra av och ”deponera” detta belopp vid länsstyrelsen – om värden skulle vägra att acceptera avdraget. Förutsättningen är att man är – eller blir – medlem. Medlemmar får också hjälp med att vid hyresnämnden ansöka om så kallade åtgärdsföreläggande, då en värd vägrar att avhjälpa fel/brist som en hyresgäst inte behöver acceptera.

En kommunal konsumentvägledare hade kunnat berätta detta, och mer, för de drabbade hyresgästerna. Men vår politiska majoritet är för trångsynt/snål för att i dag erbjuda medborgarna den tjänsten.

En maning till de partier i kommunen som hittills inte drivit frågan om att åter införa konsumentvägledning: Gör om, gör rätt! Täby kommun är välbeställd, och vill man så kan man.

Sverker Thorslund, Ella Park