ANNONS

”Att hämta paket har blivit en pina”

”Nu kan du hämta ditt paket hos Stora Coop Orm­inge”, står det i mejlet från Postnord. Fint. Så smidigt det är att handla på nätet.
ANNONS

Glad i hågen beger jag mig till nämnda ställe. Där jag får ställa mig i ”spelkassan”. Bland folk som ska spela, köpa lotter, fylla på SL:s reskassa – förutom alla vi som vill ha våra paket. Mitt finns dock inte att hämta.

Det kanske finns hos Pressbyrån, säger ­personalen.

Va, har jag läst fel? Drabb­ats av värmeslag i den trop­iska hettan? Men ­lydigt ställer jag mig i kön hos Pressbyrån. Trots att jag ju anar det negativa resultatet. Hem för att kolla mejlet. Om någon undrar så har jag det inte i mobilen utan i datorn. Jo, paketet ska hämtas hos Stora Coop Orminge. Tillbaka dit ställer jag mig åter i spelkassan – bara för att åter få höra att mitt ­paket inte finns där.

Var finns det då?

Hur ska vi veta det, vi har 2 000 paket här, säger personalen och pekar mot skrubben bakom disken.

Vad gör jag nu?

Du får kontakta Postnords kundtjänst.

Lydigt går jag hem och ringer dit. Inget svar. Det är lördag. Men äntligen inser jag behovet att kolla paket­ets tracking record.

Det anlände alltså hos Stora Coop Orminge den 19 juli 10.45 där det sen felsort­erades 11.56.

ANNONS

Men kan hämtas i dag, två dar senare.

Tillbaka till hämtstället med dessa detaljer.

Jaha, det felsorterades… Då skickades det väl sen till nåt annat ställe, säger ­personalen.

Va? Trots att det står mitt namn och min adress på ­paketet? Vad gör jag nu?

Du får kontakta Postnord. På måndag.

Jaha, och om Postnord skyller på er, vad händer då?

Då får vi väl kolla alla 2 000 paket för hand.

Förr hade vi ett post­kontor. Jo, de må ha varit ­köer, men man ställde sig bara i en kö, en postkö.

Coop Orminge må vara stor, men har man kapacitet att hantera postservicen? Nu när det är så smidigt att handla på nätet.

I don’t think so.

Anita