ANNONS

”Haninge kommun – in i 2000-talet och modernisera telefonväxeln!”

Haninges kommunhus och ett headset.
Insändarskribenten anser att Haninge kommun behöver se över sitt telefonväxelsystem.
Rolf Hägglund anser att Haninge kommun får växla upp i arbetet med att svara i luren när folk ringer.
ANNONS

Jag behöver ringa till Haninge kommun ibland.

Och oftast får jag vänta på att kopplas fram. Väntetiden kan vara allt från 10 till 45 minuter.

En del förvaltningar låter mig veta min plats i kön och räknar ner siffran varje minut. Tills jag får veta att jag är nummer 1 i kön och då vet jag att min väntan nästan är slut.

Efter 10 minuter gav jag upp eftersom jag hade annat att göra

Rolf Hägglund

Nyligen blev jag upplyst om att det var många som ringde och att man var tacksam för att jag väntade.

Efter 10 minuter gav jag upp eftersom jag hade annat att göra. När jag ringer till statliga förvaltningar och privata bolag får jag­ ibland besked i luren enligt ovan.

Ibland lägger man till att mitt samtal är viktigt.

Men ett antal har ett budskap som kan låta så här. ”Hej, du har kommit till firma X. Det är många som ringer nu och du är placerad i kö. Vi har 15 kundmottagare och du är nummer 53 i kön, beräknad väntetid 25 minuter. Om du hellre vill bli uppringd när det är din tur, tryck 1 och lägg på luren.”

Så jag trycker på 1:an, lägger på luren och kan göra annat i 25 minuter.

ANNONS

Vilket visar att de jag söker har respekt för min tid.

Allt detta sker automatiskt via den dator som alla telefonväxlar i dag är kopplade till. Denna funktion finns även i Haninge kommuns dator, men är bara 
inte aktiverad.

Förvaltningarna måste väl tjäna på att de som ringer ­inte är irriterade över onödigt väntade i telefon?

Rolf Hägglund

Jag har pratat med tekniskt ansvarige i kommunen som talade om att den här uppringningsfunktionen redan finns i växeln.

Jag har även talat med ansvarige tjänsteman som menade att de olika förvaltningarna inte vill ha den här kundvänliga funktionen.

Eftersom kommunens ­alla tjänstemän avlönas av oss kommuninvånare, skulle man kanske kunna kräva att telefonsystemet tar klivet in i 2000-talet.

Förvaltningarna måste väl tjäna på att de som ringer ­inte är irriterade över onödigt väntade i telefon?

Så det är väl bara för kommunens ansvariga att sätta prompten på rätt ruta i växeldatorn och trycka på enter?

Och därigenom visa respekt för sina arbetsgivares tid.

Rolf Hägglund