Min lokala hjälte

Häpnadsväckande att Kevius struntar i bullret

Angående artikeln ”Brommaflyget kan få bullra ännu mer” den 3 december:

Bromma flygplats skapar ständigt debatt särskilt vad gäller de miljöskadande effekterna. Nu har den statliga utredningen Flygbuller och bostadsbyggande lagts fram där bland annat Naturvårdsverket och Boverket lämnat synpunkter.

Stadsbyggnadsborgarrådet ­Regina Kevius (M) anser det är bra att bullergränserna för Stockholm tas bort även om det blir på bekostnad av stockholmarnas hälsa och säger vidare att ”Det är en svår avvägning, men det är frivilligt att flytta till Bromma. Alla vet om att det finns en flygplats där. Den har avtal till 2038”.

Utifrån hennes svar så drar man alltså slutsatsen att hon uppmanar personer att flytta eller inte bosätta sig nära flygplatsen om de inte trivs med flygbullret. Detta uttalande är uppseendeväckande att komma från en folkvald som ska ha stockholmarnas bästa som ledstjärna.

Jag har bott i Kristineberg sedan 2001 och då förekom inte de reguljära flygningar som finns idag. Bullret har ökat markant. Det är inte bara jag som störs. Jag har haft kontakt med miljöförvaltningen och de säger att antalet klagomål ökat lavinartat sedan 2006. Eftersom 80 000 av de 100 000 svenskar som berörs av maxbullergränser bor i närheten av Bromma flygplats, innebär det att fyra femtedelar av de berörda inte skulle ha samma skydd för sin hälsa som i resten av landet när bullergränserna för att öka byggandet i Stockholm tas bort.

Att strunta i alla dessa människor och låta ekonomiska intressen gå före är kontraproduktivt i längden. Kommande generationer kommer förbanna de politiker som inte insåg detta på 2010-talet. Politiker som Sten Nordin (M) och Regina Kevius.

Regina Kevius har tidigare arbetat inom byggsektorn på Skanska och var drivande i nätverket YIMBY (Yes in my backyard) som förespråkar skyskrapor och förtätningar. När jag flyttade till Kristineberg var det tal om att flygplatsen istället skulle läggas ner, vilket är det enda vettiga med tanke på de miljöskadliga effekterna som kommer fram i rapporten.

Ola

Bullret har ökat markant sedan 2001, enligt skribenten.arkivbild

Att strunta i alla dessa människor och låta ekonomiska intressen gå före är kontraproduktivt i längden.